Det lengste forholdet jeg noen gang vil ha

Det er på tide å slutte å ignorere det lengste forholdet jeg noensinne vil ha. Det er slutt på neglisjeringen. Neglisjering er aldri bra. Neglisjering er omsorgssvikt uansett hvem den er rettet mot, deg selv, barn, partneren, andre.

Jeg snakker om forholdet til meg selv og kroppen min. Jeg skal pleie forholdet til kroppen min. Jeg skal gi kroppen min en masse egenomsorg. Denne fantastisk innretningen som holder ut med meg 24 timer i døgnet. Kroppen bærer meg rundt hele dagen, den overlever lange gåturer på høye heler og den gjør en masse intrikate oppgaver hver eneste dag. Kroppen gir meg ufattelig mange opplevelser og gleder. Det er klart den fortjener god omsorg.

17 dager uten sigaretter og 17 dager med intervalltrening. Ingen tvil. Det er bra for kroppen min. Men kroppen min er ikke bare min. Historisk og kulturelt er kvinnekroppen utsatt for både politikk, kommersialisering og kriminalisering. Dette har påvirket meg også og mitt forhold til kroppen. Selv om det ikke er like relevant lenger som det har vært. Det er jo noen fordeler ved å bli eldre. De fleste blir ikke like påvirkelige med årene. Jeg blir aldri en slik kvinne som stapper ansiktet fullt av botox og andre giftstoffer. Jeg skal eldes med stil og verdighet. Hver rynke skal hylles og tas godt vare på.

Kroppen min er som den er. Den er en venn. Ingen fiende. Den lar meg gjøre fantastiske ting. Reklame og modeller påvirker meg ikke lenger. Jeg blir mer påvirket av helsemessige ting. At kroppen skal virke til det jeg ønsker den skal virke til. At jeg ikke skal påføre meg selv livsstilssykdommer. Derfor sluttet jeg å røyke og begynte å trene. Jeg er mer bekymret for at jeg skal dø av kreft enn at jeg ikke tar meg bra nok ut.

Når man vender blikket innover og ikke utover så kan det skje de merkeligste ting. På et tidspunkt kastet jeg ut det store speilet og badevekten. Jeg sluttet å se meg selv i speilet om morgenen og spørre meg selv om jeg så bra nok ut. Om jeg hadde sovet nok. Har jeg vondt noen steder. Om jeg var trist. Det var jo ren nedpsyking.

Om jeg har vondt noen steder så er det fordi jeg har trent. Har jeg ikke sovet nok så betyr det at jeg har hatt det gøy eller at jeg ikke var trøtt. Om jeg er trist så minner det meg på at jeg er et menneske og det går over.

Det hjalp å kaste ut badevekt og speil. Det hjalp å få blikket opp fra min egen lille narsisstiske verden, for det er jo den verden vi er i når vi blir overfokusert på hvordan vi ser ut. Akkurat som om det er den viktigste tingen i verden. For det er det jo ikke, annet enn for oss selv. Det er jo ikke så veldig mange andre som bryr seg selv om vi kanskje tror noe annet.

Nå våkner jeg om morgenen og føler meg sterk. Jeg kjenner musklene mine, pulsen min, blodet mitt. Jeg pleide å starte dagen med kaffe og røyk. Nå starter jeg dagen med smoothie og kaffe. Jeg føler meg frisk, sunn, sterk, uovervinnelig. Det er all dopaminet hjernen min trenger. Jeg trenger jo ikke røyk! Pussig oppdagelse, sånn 17 dager etter en røykeslutt jeg var livredd for.

Elsk kroppen din litt ekstra i dag. Rett og slett fordi den forjener det.

18 responses to “Det lengste forholdet jeg noen gang vil ha

  1. Fantastisk bra skrevet!!!!

    Du er superflink som klarer å holde deg unna røyken!!

    Jeg lærte på et kurs en gang ;
    » Du HAR ikke en kropp, du ER din kropp! »
    og det stemmer jo så fantastisk godt.
    Vi må ta vare på den vi er 🙂

    Fortsatt lykke til !

  2. Så glad jeg blir når jeg leser dette!
    Det r sånn jeg føler det også.. 🙂
    Det hjelper å ikke røyke. Det hjelper å kaste badevekta. Det hjelper å renke fine tanker!
    🙂 Fortsett sånn!

  3. Neglisjering er fælt. Og på Blåbærbloggen synes vi det er dumt at noen blir neglisjerte. Men trening mener vi på Blåbærbloggen at vi gjorde oss ferdige med for mange år siden. Nå praktiserer vi bare. Det vil si: Det hadde vi gjort om bare formen var der. Men den forsvant. Og så fikk vi en ny form, en som minner om spedbarnets, og spedbarnet har en veldig fin mave. Den formen er nok Gud gitt, for den slapp vi å trene til.

  4. Så fint skrevet! Og gratulerer med røykeslutt! Sluttet selv for mange år siden og vet hvor vanskelig det kan være – og hvor godt det gjør for kropp og sinn å la være å røyke. Vi har bare en kropp, og den skal vare livet ut – likevel bruker mange av oss mer energi og omtanke på å stelle bilen vår enn den!

  5. Kan visstnok være en stor fordel å ha et godt forhold til kroppen sin har jeg hørt. De er jo plent umulig å bytte ut så vi får bare innse at de er som de er 😉

  6. Er i live, kaffedrikkende og ikkerøykende, men har en svært hektisk tid jobb og privat. Kommer sterkere tilbake.

  7. Klarer du deg uten røyk?Jeg sluttet selv å røyke for 21 år siden, har siden den tid aldri røkt, savner det ikke heller.
    Else Marie

Legg igjen en kommentar

