Innfeit og utapåfeit

Jeg har begynt å trene intervall. Motbakke. Tre ganger i uka. Ikke fordi jeg synes jeg er feit, eller fordi jeg er misfornøyd med kroppen. Jeg får fremdeles på meg buksa fra 1999 og synes jeg ser aldeles smekker ut.

Det som bekymrer meg er at jeg kan være innfeit! Slik som disse lavkarboentusiastene som drikker baconfett og raner butikkene for smør. Ja, jeg kaller det et ran. Vanlige folk fikk ikke norsk godt smør til julebaksten sin fordi noen har fått det for seg seg at smør er en fin ting å spise i istedenfor brødskiver. Jeg tipper at de bruker sukker som pålegg til de tjukke smørskivene sine. Et tjukt lag sukker i all hemmelighet. Salget på sukker og søtholdige ting har jo ikke gått ned. Det burde det jo siden så mange har blitt lavkarbojunkier og tror at de skal bli tynne i 2013, selv om de feilet i 2012. I så fall, det vllle ha blitt et moderne under. Jeg tror nemlig ikke at halve befolkningen spiser sukker og kunstige  søtstoffer, mens den andre halvdelen spiser fett. Jeg tipper det de samme folkene som lystig forsyner seg av livets goder, som jo er sukker og fett. Og god Amarone da.

Moderasjon!

Enkel barnelærdom er; kalori inn, kalori ut. Man kan ikke spise seg tynn på en matevaregruppe, i alle fall ikke uten konsekvenser. Historien viser at det er en måte å bli feit på, det gjelder både innfeit og utapåfeit. Spise mer enn man forbrenner, og legge inn noen slankekurer som mislykkes underveis. Noen later til å tro at de kan spise som en tømmerhugger uten å hugge tømmer. Man kan jo forsøke, men jeg tror neppe det er så lurt. Det gjør noe med blodtrykket og kolesterolet. I verste fall kan man få hjerteinfarkt og dø av det.

Vi har blitt en nasjon som stadig blir feitere, uten at flertallet tar inn over seg hvorfor. Det er skummelt og vår tids største selvbedrag. Vi har blitt en nasjon som har blitt kjent internasjonalt for å ha smørkrise! Mens folk sulter ihjel i andre deler av verden. Dette er jeg særdeles lite stolt over. Nasjonen er så sultne på smør at det i løpet av høsten ga en ny næring til kriminelle. Smør ble den nye smuglerfarsotten. Snart begynner vel folk å innta fettet intravenøst om de blir kvalme av å spise så mye av det.

Moderasjon!

Det er på tide å stoppe opp og tenke. Jeg skal nyte mat. Jeg skal spise bacon, kaker og drikke cappuchino med helmelk og brunt sukker. Drikke Amarone. Men ikke hver dag! Ellers skal jeg spise det jeg alltid har spist, og som har blitt gammeldags i vår tid. Et variert kosthold som inneholder alle næringsstoffer kroppen trenger, i passelige mengder og være moderat fysisk aktiv. Jeg tipper jeg ikke blir feit av det i 2013 heller. Og om jeg er innfeit, så fikser intervalltreningen det!

Stolen dreper! Sannheten om trening.

20 responses to “Innfeit og utapåfeit

  1. Hjemme hos oss er det lagt nye kostplaner. Det er Minsten som har bestemt seg for å ta et år uten godterier (sukker). Ikke for å gå ned i vekt, men for å få et sunnere kosthold. Hun begynte å lese på bl.a. pålegget – og fant ut at det er utrolig mye sukker i alt mulig. Unødvendige karbohydrater, sa hun. Og jeg snakket meg varm og oppkavet om at hun er i vekst og at hun ikke må tenke på vekt og former før hun er fullt utvokst og at det er fint å ha litt valpefett under puberteten og at … bla bla bla.
    Minsten er en smart unge. Hun skjønner alt det der. (Jeg er bare hysterisk redd for spiseforstyrrelser, innrømmer det.)
    Minsten har vært på nettet og lest seg opp på hva hun bør spise for å ha et sunt kosthold. Ikke på noen av disse «slanke-seg-til-ingenting»-bloggene, men på sidene til Helsedirektoratet.
    Kidden er smart. Hun lurte på om jeg ikke ville bli kvitt «valpefettet» mitt – siden jeg nå ganske sikkert ikke lenger er i puberteten…. Ha! Unger, – de vet hvordan de skal manipulere deg, ikke sant? Men hun har helt rett. Jeg er ikke bare INNFEIT, men UTfeit også.
    Så nå skal vi kutte ut alt unødvendig sukker begge to. Og siden det er lørdag i dag skal vi ut og shoppe «sunne godterier». Hun har listen klar og det blir MYE, sunt godt å spise framover ser jeg. 🙂 Smarte kidden, lurer mora si.

  2. Jepp. Sånn er det.
    Likevel registrere jeg at jeg som har spist det jeg vil uten å bli feitere..har lagt på meg noen kilo etter at jeg gjorde det slutt med sigarettene..
    Jeg tenker at trening er ikke er til for å gjøre meg så flott..men for å gjøre kroppen min klar for mange år..

    🙂 håper du har det bedre,nå..Fake it till you make it er en metode som hjelper også innen røykeslutt 😉

  3. Jeg er nok i alle fall uttapåfeit, men det har jeg alltid vært. Ikke sånn sykelig, men nok til at jeg alltid har vært det. Motbakke og intervall hadde du ALDRI fått meg med på!

    Teorien er vi allikevel enig om – det en spiser må brukes opp, uansett om det er fett eller sukker.

  4. Moderasjon er nok et nøkkelordet enten du er innfeit eller utfeit, men tanken på å være innfeit skremmer også meg. Jeg ser for meg alle innvollene innpakket i et glinsende, gult fettlag fullstendig utenfor min kontroll. Jeg hater alt som minner om trening (av og på). Mitt siste nye prosjekt; faste. Jeg ble positivt overrasket. Det er nemlig mulig å få det til med vilje av stål. Sultfølelsen går over etter tre – fire timer. Etter 24 timer på flytende føde som hjemmelaget juice og vann følte jeg meg lettere i kroppen enn noen gang. Jeg ser frem til å fortsette mine fasteekperimenter i 2013 og se hva det fører til….. Det aller viktigste er igrunnen at en koser seg med livet, så får resten komme av seg selv, tenker nå jeg….. 🙂

      • Jeg sa også akkurat det samme som deg; ikke uutholdende nok, men der sa jeg feil gitt! Jeg har vilje av stål, det visste jeg, men at jeg skulle klare å gå uten FAST føde visste jeg ikke. Regissøren i TV serien min sa til meg (etter 10 opptaksuker); I Afrika brukte jeg halve tiden på å regissere deg, resten av tiden sørget jeg for at du fikk nok å spise!!! hehe. Det sier NOE om mitt behov for mat, muligens. Det var derfor ikke noe selvfølge at jeg av alle skulle klare meg uten. BUT I DID IT!!! Når du bryter fasten, skal det gjøres med lett kost og deretter er alt som normalt bortsett fra at du har vunnet en personlig seier over maten! Me against the food; 1 – 0. Ha en fin søndag. 🙂

  5. Mango! Min redning de siste 2 årene når søtbehovet har vært i overkant oppmerksomhetskrevende. Begynte å spise som vanlige folk igjen i jula, etter 2 år med matintoleransekosthold. Oops, glemte visst moderasjonen, siden det var så mye jeg ikke hadde smakt på lenge. Jul var det også, og førjul med rikelige muligheter til å spise seg opp.. Badevekta jeg fikk til jul (etter eget ønske) forteller at dette ikke var så veldig lurt (bare godt og herlig uansvarlig). Tror jammen du kan ha rett denne gangen også, Jenny…

  6. Lavkarbo? Hah, dem kan jo tru det hjelper.
    Hemmeligheten er faktisk enklere, men den gir ingen inntjening til noen, derfor fortsetter den å være en hemmelighet.
    Skal jeg fortelle deg?
    Det finnes ingen mirakelkurer som hjelper.
    Ikke si det bort, for da vil alle magasiner og aviser forsøke å saksøke meg for at jeg røpet det som vi egentlig alle vet 😉

  7. Cassandra: Post hemmeligheten din da! 🙂

    Mandagsmor: Det er syltynn balanse mellom sunt og usunt, særlig når unge blir opptatt av det. Se etter datteren din.

    Bente: Yes, I fake it to I make it! 🙂

    Dit peppern gror: Jeg er også mest redd for å være innfeit og for blodårene mine. Jeg kan ikke så mye om faste, annet enn at forskerene er delt. Og jeg liker ikke å være sulten. Jeg må ha mat regelemessig for stablit blodsukker.

    Sotengel: Jeg liker heller ikke trening. Derfor er det er poeng at treningen jeg gjør er effektiv for det jeg ønsker den skal være effektiv til og tar minst mulig tid. Derfor motbakke intervall.

    Fjellcoachen: Noen ganger skal ting være godt og uansvarlig også. Det er undervurdert, men bare ikke hele tiden.

    Så denne videoen. Intressant. Stolen dreper. Det tror jeg på. Sannheten om trening. Ikke alltid vi må trene så mye som vi tror. Det kommer an på genene våre og hva treningen skal hjelpe med.
    http://tv.nrk.no/program/koid20009612/sanninga-om-trening

  8. Jeg er heller ikke utapåfeit, men må ta noen grep så ikke sjokoladen gjør meg innfeit. Derfor har jeg de nyttårsforsettene jeg har. Lavkarbo kan du få gratis av meg, ihvertfall den varianten som heter Low Carb High Fat. «Motediett» har blitt et begrep, og det er så synd. Spesielt siden det ofte er de som er slanke tenåringer som følger moten. Hva skjedde med menneskelig fornuft og et variert kosthold med mye næring?

Legg igjen en kommentar

