Hvorfor bloggen min suger

Når fokuset mitt blir mer blogging og offentlig selvutlevering slik det har vært den siste tiden blir jeg bekymret for hva det gjør med meg. I går surfet jeg rundt etter bloggtips. Jeg fant innleggene Mer trafikk til bloggen din? 10 Tips og 21 grunner til hvorfor bloggen din suger. Det hjalp ikke akkurat på bloggselvtilliten.

Det finnes et hav av artikler om hvordan man lykkes som blogger og hva man ikke bør gjøre. Så er det alle disse ordene jeg ikke skjønner og må sette meg inn i, som RSS, google analytics og SEO. Det er hardt å være blogger! Hvordan få en masse folk inn i bloggen min for å lese mine innlegg om trivialiteter, håpløs kjærlighet og tanker om ditt og datt?

Jeg ble spesielt opptatt av et par av punktene på hvorfor bloggen min suger. Punkt 11, du skriver om alt mellom himmel og jord og punkt 4, du glemmer å fokusere på emnet. Ja, og så punkt 13, jeg har ingen plan. Truffet! Det er visst viktig å finne en nisje og fokusere på det. Jeg lider av bloggidentitetskrise. Bloggen min har ikke noe spesielt emne. Jeg vet ikke hva jeg kommer til å skrive neste gang. Jeg har ingen plan for bloggen. Den blir bare til mens jeg skriver. Jeg liker det slik. Jeg skjønner at jeg aldri kan tjene penger på bloggen min. Det gjør ikke noe. Jeg har ingen press om å publisere noe som helst, jeg må ikke prestere bedre og bedre for hvert innlegg. Jeg slipper å tenke på hvor ofte jeg må publisere.

Som mange andre bloggere forteller jeg meg selv at jeg bare ønsker å skrive og det er derfor jeg blogger. Jeg kan fortelle deg at det ikke er sant. Om jeg bare ønsket å skrive så hadde jeg skrevet i dagboken min eller i et word-dokument. Jeg ønsker at folk skal lese det jeg skriver. Jeg vil at folk skal kommentere, snakke med meg, diskutere. Jeg blogger fordi jeg ønsker oppmerksomhet. Se meg! Snakk med meg! Er det så galt da? Alle trenger å bli sett.

Jeg mener det jeg skriver. Det betyr noe for meg. Ofte når jeg skriver så er det på impuls etter å ha lest noe på nett, hos en annen blogger, sett noe på tv, når noe har skjedd i livet mitt. Mange ganger tenker jeg at det ikke er interessant for andre, men det er interessant for meg. Det er det jeg er opptatt av. Så kommer kommentarene. Gjennomtenkte, velskrevne, hyggelige, glade, triste, støttende, krtiske, oppmuntrende. Folk deler av seg selv og sitt. Metablogger. Det motiverer meg til å blogge videre. Jeg innrømmer det.

Når jeg kommer over blogger som helt tydelig tjener penger og poenget er produktplassering blir jeg mistenksom. Det samme med blogger hvor budskapet er strengt politisk. Jeg oppsøker ikke de bloggene igjen. Jeg vil lese de som mener noe, har opplevd noe, de som forteller meg hvem de er og hva de er opptatte av. Blogger som en lune, humoristiske, eller som forteller en historie jeg kan lære noe av, som forteller noe om det å være menneske.

Når alt kommer til alt, skriver jeg om det jeg liker å lese. Vi er oss selv nærmest, også på blogg. Her er en salig blanding av alt mellom himmel og jord. Ingen spesielle fokus, ingen begrensninger, ingen bestemt målgruppe. Bloggen forfekter ikke et spesielt budskap. Den skal ikke selge deg noe, annet enn mine tanker. Om bloggen min eller din suger så husk at det ikke finnes noen fasit for god eller dårlig blogg. Det er viktig å finne blogger man selv liker. Jeg er glad for at akkurat du er innom og leser og kommenterer.

Pssst, husk å anbefal meg til vennene dine..

64 responses to “Hvorfor bloggen min suger

  1. Hola hopp. Da suger bloggen min også, tror jeg. Ikke har jeg fokus og ingen retning. Pytt pytt, tenker jeg. Og fortsetter i samme spor. Ikke leser jeg såkalte gode råd eller tips heller.
    Kan det være fordi det raker meg midt i ryggen, tro? Jeg sludrer litt med mine medbloggere, raser litt om det er det jeg vil, Presenterer det skireste vås og er i grunnen fornøyd med det.
    God kaffe 🙂
    ps. liker bloggen din som den er jeg og synes ikke den «suger».

  2. Jeg kjenner meg godt igjen her. Jeg har ikke veldig mye trafikk, og det er nok fordi bloggen min suger. Ikke alltid like inspirerende å se på statistikken!
    Jeg har nok kommet til samme konklusjon som deg. Jeg fortsetter derfor å ha en blogg som ikke fokuserer på ett snevert tema. Noen ganger treffer jeg og det føles godt. Det er mye som opptar meg. Det hadde dessuten klødd ubehagelig mye i fingrene hvis jeg skulle vente på en viktig sak som engasjerte meg. Derfor blir det nok fortsatt mye tull og tøys.
    Mellom mine egne innlegg kommer jeg ofte tilbake til en blogger uten plan. Det finnes mer mellom himmel og jord enn andre steder, også en blogger kjent som Jenny som jeg lker å lese. Jeg anbefaler deg derfor like varmt som fersk kaffe.

  3. Haha! 🙂 Jeg kjenner meg igjen! Men jeg er sikker på at hvis en er innstilt på å få virkelige nettvenner så må en være litt rotete. Litt seg selv. Den som selger et budskap kan få mange «kommentarer» og mange «likes», men det i seg selv er meningsløst. Artig er det å kommunisere hvis vi når inn til hjertene på folk. Jeg har forresten mistet troen på disse eksperttipsene om hvordan en skal få masse besøkende. Hva som gjelder er å besøke hverandre. Med mindre du er Elvis Presley. Alt dette tekniske med RSS og Google Analytics er bare tull. Og det er bedre med en fugl i hånden enn ti på taket. Hva nå det skal bety. Men det passet liksom så godt å skrive det, her.

    • Ja, jeg tror også man må være litt rotete for å bli venner med folk på nett. Hvem er egentlig interessert i perfekte mennesker? Og jeg føler virkelig at jeg har blitt venner med folk gjennom bloggingen, selv om jeg ikke aner hvem de er i det virkelige livet. Det spiller egentlig ingen rolle. Kommunsere med hjertene er det som treffer meg i alle fall.

  4. Jeg har en temablogg, men har ikke så mye trafikk fordiom. Kanskje fordi bloggen er ganske ny, men tror også det dreier seg om at folk må interessere seg for det gitte temaet. Derfor: Skal man ha mye trafikk på bloggen så er nok løsningen å ha en mote- eller treningsblogg, eller noe annet hipt. Men jeg vil dokumentere mine egne tanker og tiltak rundt noe JEG synes er viktig, så da er det nettopp det jeg går etter. Og når jeg tenker meg om så er forresten nesten ingen av bloggene jeg leser temablogger, det er blogger som dine; mer hverdag og mindre fjas, fine bilder og *sesåbrajeghardetheletiden*. Da blir det ekte, og det er EKTE blogger vi vil ha- de som bidrar til mer medmenneskelighet og mindre press. (Det er forresten det generelle tips nr to for å bli lykkelig, nest etter nære vennskap: å godta hvem man er og ikke pynte på hele tiden. Og skal man oppnå nr 1 så må man forresten også være ærlig om hvem man er. Med andre ord så er bloggen din er stor motivasjon for mitt tema!!)

    Hoi, dette skulle egentlig være en kort kommentar. God kaffe og god dag, fine Jenny 🙂

    • Jeg vil ha et lykkeligere liv, derfor leser jeg deg. Jeg regner med at du kan gi meg svarene om jeg bare henger rundt og dufter kaffe (som er hverdagslykke). Tusen takk Sara! For at du synes bloggen min er motivasjon for din. Jeg motiveres også av deg og av andre bloggere. God kaffe! 🙂

  5. Hei.

    Ikke vanskelig å kjenne seg igjen i dette du skriver her.

    Selv tenker jeg at jeg at det ble blogg og ikke dagbok for meg, fordi jeg ønsker å være synlig. I tillegg ønsker jeg innfallsvinkler og korreksjoner på mine egne tanker. For uten å være i dialog blir det meste som en evig dans rundt en gullkalv eller tanker jeg allerede har tenkt, og alt blir en gjentagelse.

    Jeg ønsker også å sette ord på ting som kanskje får andre til å tenke noe nytt. At det jeg skriver kan bli en åpning mot en ny tanke de finner fram til, og som kan gjøre en forskjell.

    Dette betyr at jeg har et mål. Men jeg forsøker å ikke bli overfokusert på én ting ved livet i det jeg skriver, for livet er en herlig smørje vi alle forsøker å finne fram i. Livet er ikke polerte overflater, perfekte mentale interiør eller ett eneste lite punkt hvor alt kulminerer i en orgasme eller hyllest fra oven om du er flink nok, pen nok, ren nok, slank nok, unnvikende nok eller moteriktig nok. Livet er sorg og glede og håp og smerte og latter og en liten bit sjokolade.

    Når det gjelder reklame, så ønsker jeg ikke det på bloggen min. Jeg ønsker heller ikke reklame på maleriene mine, skulpturene mine eller i pannen min. I det penger kommer inn i bildet som en motiverende faktor, havner andre motivasjonsfaktorer lett i skyggen, tror jeg. Og som jeg nevnte, jeg skriver mye for å være synlig, ikke for å finne en ny skygge å leve i.

    Ha en fin dag.

    Bjørn

    • Kanskje du hadde blitt kjekk med reklame i pannen? Hmm, nei, eller kanskje ikke. Fin kommentar og oppsummerer en del ting jeg synes er viktig veldig godt. Treffende det med ønsket om å være synlig og ikke finne en ny skygge å leve i. Ha en fin kveld. God kaffe! 🙂

  6. Blanda drops er best. Fancy konfekt smaker ikke like godt…. 😉
    De fleste bloggerne jeg leser hopper fra det ene temaet til det andre, og skriver om nettopp det som opptar dem – akkurat NÅ. Jeg velger å tro at bloggen speiler personen til en viss grad. Det finnes jo mennesker som er svært opptatt av ett enkelt tema i det «virkelige» liv også, og at de da vil skrive om det hvis de blogger. Andre (sånne som meg for eksempel) har et hode fullt av alt mulig rart, og en hverdag der antall baller i lufta er så tallrike at de lager regnbuer. (Nice! Er litt filosofisk i dag. Må skyldes pulverkaffen… )
    God torsdag, Jenny!

    • Det er sant. Jeg liker jo blanda drops. Og så mange baller i lufta som lager regnbuer. Jeg er ikke opptatt av en ting, men av en hel masse. Strukturert og sånt kan jeg heller være på jobben. Pulverkaffe????

  7. Jeg er litt glad for at bloggen din «suger» jeg. Jeg liker ikke disse superpopulære reklamebloggene. Jeg er glad i tekst og tanker – og det får en jo her.

    Selv er jeg litt tom både for tekt og tanker, men det kan jo være det tar seg opp igjen.

    SElv

    • Tusen takk. Skal se om jeg får den til å suge enda mer etter hvert. Tror ikke du er tom for tekst og tanker, antagelig kommer de bare ut i intervaller.

  8. Hm..stiller meg i rekken av blogger som suger..ingen tema,et eksklusivt
    utvalg lesere.. Ingen reklame. Personlig og nært 😉
    Jenny: Jeg liker bloggen din. Og anbefaler den videre inne hos meg. Til mitt eksklusive utvalg av fine lesere 😉

    Klem herfra.
    Ps. Hvordan går det med stopp-røyken?

    • Jo, men du har jo veldig fine bilder. Det er alltid fine bilder inne hos deg. Og i tillegg personlig og nært. Liker meg inne hos deg. Føler meg velkommen. Tusen takk! Og klem! Hmm, sliter litt med den røykeslutten altså. Er på nedtrapping, men har veldig lyst på opptrapping i stedet. Takk som spør..

  9. Tja, jeg vet i hvert fall hvorfor bloggen din ikke suger fullstendig, og det er fordi du skriver så inderlig godt. Personlig og litt mystisk på samme tid. Du forteller meg alltid noe, og slike blogger liker jeg.

    Min blogg suger nok også. Jeg er usikker på om jeg er en temablogg, da jeg observerer at jeg ofte går under kategorien «mammablogger». Men jeg har ingen plan for bloggen, den blir som din til mens jeg skriver og jeg vet aldri hva neste innlegg skal handle om. Eller når det vil komme. Jeg har blitt anbefalt på og av store bloggere som Pias verden og Frøken Makeløs. Da har leseantallet syvdoblet seg, og jeg har nærmest fått litt panikk og lurt på hvordan jeg skal klare å beholde alle disse leserne. Men jeg har fortsatt som før. De første gangene forsvant de fleste nye leserne etter en ukes tid, hehe. Men denne gangen har en del blitt værende, og jeg er veldig glad for både flere lesere og ikke minst flere kommentarer og tilbakemeldinger.

    • Tusen takk! Nå får jeg så mange kommentarer fra dere at jeg blir rørt. Det er veldig veldig hyggelig å komme hjem fra jobben og finne dette kommentarfeltet. Dere er verdens beste lesere og bloggere! Er alle mammaer mammabloggere? Skjønner godt det med et renn av besøkende og panikk. Et par blogger jeg kjenner til ble anbefalt på VG blogg eller noe og det skapte fart i kommentarfeltet. Hadde no fått en smule panikk jeg også. Innbiller meg liksom at jeg har et stille og fredelig hjørne på internett hvor jeg kan leke i fred uten å skape de store bølgene.

  10. Jeg liker bloggen din fordi det lukter kaffe av den, og fordi jeg ikke vet hva du vil skrive i neste post. Jeg er dessverre ikke så flink til å kommentere, men liker bloggen din kjempegodt!

  11. Å ja, jeg melder meg inn i gjengen med blogger som suger, smalsporet som jeg er, med nesten bare dikt.
    Din blogger jeg liker jeg fordi den er som den er. Mangfold gleder meg, og det jeg opplever som ekthet, uten at jeg helt vet hva det er.
    Så spør du meg skal du bare fortsette å suge. I grunnen gir jeg f i sånne råd –

    • Jeg er veldig dårlig med dikt, jeg skjønner rett og slett ikke de fleste av dem, men diktene dine liker jeg veldig godt. Det er noe nært, ekte og varmt med dem og ikke sånt språklig jåleri dill og dall. Diktene dine treffer livet skikkelig.

  12. Mao: alle vi som skriver blogger som suger, liker blogger som suger, det vil si at vi liker det vi holder på med. Godt utgangspunkt for å glede seg til neste skrivestund ved pc’n!

  13. Legg merke til neste gang du leser bloggtips, de vinkler seg mot bloggere som tror de kan tjene penger på bloggen og dermed vil ha lesere. For å få engasjerte lesere må man skrive blogger som suger, for de suger til seg lesere, så enkelt 😉

  14. Hei, her er en til med en blogg som suger 😉 Den er smal, og kanskje for de som er opptatt av et tema, selv om jeg innimellom «slår til», og skriver om litt annet også. Skriver for å synliggjøre bestemte ting, få innspill av andre, tenke en tanke videre. Ha en fin dag, synes dy har en fin blogg 🙂

  15. Tilbaketråkk: julediktet – et ikkedikt | gamle ugle·

  16. Jeg er ny her på «Jennys kaffeblogg». Jeg kjente meg vel fra første øyeblikk. Du skriver så godt. Og rørte ved noen strenger i meg. Derfor finner jeg veien igjen. Og igjen. Takk for skrivinga di, Jenny.

    Ingen som helst plan med min blogg heller. Kun hverdagsdrodleskriverier om min lille navle. I øyeblikket. Liker det best slik. Og ganske utrolig at folk kikker innom, leser og kommenterer. Skaper vel litt gjenklang da, tenker jeg.

    • Tusen takk. Fint å høre at du trives her. Med kaffelukta og ambivalensen. Kanskje det er hverdagsskriverier som lokker. Kanskje folk er lei av glanset ukeblader?

  17. Jenny, du trenger ikke bloggetips. Du er en av de få som andre bør klikke på for å få tips om hvordan det virkelig skal gjøres. Husk at det er de ærlige og oppriktige og de som ikke er som alle de andre som er de virkelige nyskaperne.
    Alle andre er bare dårlige kopier.

    Fortsatt god jul!
    Hilsen Morten

  18. Dette virker å være et tema som engasjerer mange. Jeg tenker som så at vi har da rimelig delte meninger omkring hva som suger og ikke ute i den fysiske verden, så hvorfor kan vi ikke ha det i bloggland? PS: Jeg syns på ingen måte at bloggen din suger, snarere tvert om.

    • Klart vi kan ha det i bloggland. Alt ser er ute i verden er inne på bloggene. Det er fint. Et speil av virkeligheten, i alle fall en redigert en 🙂 Takk! 🙂

  19. Hehehe, jeg har lest disse såkalte tipsene jeg også gitt 🙂 Nå har jeg akkurat oppdaget din blogg så hvorvidt jeg synes den suger kan jeg egentlig ikke uttale meg om, men foreløpig liker jeg den 😉

  20. Tilbaketråkk: Årskavalkade 2012 |·

  21. Dette var interessant. Jeg kjenner meg selv igjen her. Punkt for punkt. Så fortsett å skrive på samme måten. Det er flere av oss som liker å lese denne typen litteratur!
    PS. Og du skriver godt.

Legg igjen en kommentar

