Bloggyoga – Kom i bloggform

blogg yogaBare fordi vi blogger betyr ikke det at vi kan komme oss i form. La oss forberede oss til 2013 med å lage oss noen gode og sunne bloggvaner.

Når vi gikk i første klasse lærte vi at vi ikke skulle være urolige eller rastløse. Det er feil! Glem alt du lærte i første klasse. Å være urolige hjelper oss med å forbrenne kalorier og fører til at vi får sterkere muskler. I følge en studie kan du forbrenne 350 kcal ved å være urolig og rastløs.

Så om du leser flere blogger om dagen kan du straks bli mer aktiv ved å vifte med føttene, rulle tærne, leke med håret ditt, løfte kaffekoppen opp og ned, skifte plass på stolen, vri deg på stolen, vifte med ørene (ja, noen kan faktisk det) og strekke deg mens du leser. Strekk armene mot stjernene og hold dem der i 10 sekunder to ganger i timen. Legg også inn minst en do-pause i timen, en lage-kaffepause og en sjekke kjøleskapet-pause. Pass på at disse pausene ikke er samtidig.

Blunk regelmessig. Gi øynene dine pauser fra skjermen i minst 20 sekunder av og til. Det vil gjøre øynene dine godt, og de blir ikke røde, tørre eller såre.

Pust riktig. Det er viktig med pust. Det er lettere å puste riktig når du leser enn når du skriver. Hold en hånd på magen og en på tastaturet. Pust inn. Pust ut. Repeter tre ganger. Kjenn at pusten kommer helt ned i magen før du slipper den ut. Gjenta fire ganger i timen.

Flytt godteri, mat og brus bort fra din umiddelbare nærhet slik at du må strekke deg for å få tak i det. Om du må ha noe å bite i eller drikke mens du blogger så bør du gjøre en innsats for å få tak i det.  Unntaket er vann og kaffe. Det er godt nok at du løfter og setter ned.

Disse rådene vil hjelpe deg til å holde deg frisk og sunn mens du blogger. Følger du dem vil du leve både lykkelig og lenge og kan fortsette å levere blogginnlegg etter blogginnlegg til andres glede eller irritasjon.

#Helse i hvert ord.

14 responses to “Bloggyoga – Kom i bloggform

  1. Jeg ønsker at hele verden skal lese bloggen din, men akkurat nå er jeg glad for at elevene mine ikke gjør det. Jeg lever tross alt av å lære 3, 5 og 6. klasse at uro er en uting. Hvis elevene oppdager at det faktisk er herlig terapeutisk, blir det anarki i klasserommet. Ikke at jeg har de perfekte elevene i utgangspunktet, men man skal ikke friste skjebnen.

    Ingen ser hva jeg gjør hjemme, så jeg skal bruke juleferien til å initiere treningsprogrammet ditt. Det var gode råd og jeg skal gi begrepet aktiv leser et helt nytt innhold. Tror jeg starter neste års bloggresolusjon umiddelbart ved å pushe litt mer flytende lykke på meg selv. Er sikker på at jeg går inn i 2013 som en vinner. Takk på vegne av alle bloggere som ikke har vært bevisst nok på HMS! 🙂

    • Du kan være rolig. Målgruppen min er neppe 3 – 6 klassinger 😉 På den annen side så ville det blitt morsomt med anarki i klasserommet! Bra at flere vil benytte seg av mitt bloggyogakonsept. BloggHMS har vært et underkommunisert tema og bør settes på agandaen. Det er tross alt flere som tjener penger på blogging og må derfor defineres som arbeidsplass.

  2. Jeg kan vifte med ørene 😀 Også er jeg god på å løfte kaffekoppen opp og ned. Videre utover det så er jeg intens motstander av hverdagsmosjon dersom det ikke er organisert i noen form.

  3. Aj, supre råd, jeg følger nok noen av dem allerede. Helt av meg selv, som om kroppen visste sitt eget beste?
    Supplerer med armene mot stjernene, hørtes rent poetisk ut –

Legg igjen en kommentar

