Is eller flammer

Mellom tilfeldigheten og skjebnen taler den

menneseklige tunge , og forstummer den, taler

fingene, og lammes de, taler øynene, og blindes

de, taler hjertet – ensomt eller i den elskedes armer,

i is eller flammer, til siste pulsslag…

– Thorkild Bjørnvåg.

Det var dagens pakkelapp fra legen min, eller Mc Dreamy som noen bloggere har døpt ham. Han ville ikke hatt noe i mot å bli kalt det. Han har angstrengt seg. Han er ikke opptatt av littereratur eller poesi og har lagt ned en del arbeid i dette.  Jeg er foreløpig litt imponert, men bare litt. Litt. Litt. Fjerde dag på Champix. Tre dager til jeg skal trappe ned med sigaretter. Gruer meg!

Disclaimer.

I dag er jeg nydusjet. Neglene er stelt. Make up-en er perfekt. Jeg har spist varme rundstykker med ost. Drukket tre kopper deilig kaffe. Antrekket er stilig. Jeg er klar for å møte mandagen.

is flamme

21 responses to “Is eller flammer

  1. Hm..Ikke la deg rive med. han har ikke dikta selv… 😉

    Ikke Gru deg til å slutte å røyke..Det går fint. Sjekk slutta.no der får du bla ramset opp alle gode ting med å slutte å røyke.,.du tror du vet dem nå..men de grunnene blir de alle viktigste!
    🙂 Ha fin dag

    • Har sjekka slutta.no, det hjelper ikke… Jeg kjenner alle de gode grunnene for å slutte. Det er langt flere for å slutte argumenter enn mot slutte. For å si det slik, det finnes ingen gode grunner for å røyke. Likevel er det en vane som skal brytes, og jeg vet jo ikke hvordan det blir etterpå.

  2. Jeg får sitere litt jeg også da.

    «Mr. Darcy: I thought that poetry was the food of love.
    Elizabeth Bennet: Of a fine stout love, it may. But if it is only a vague inclination I’m convinced one poor sonnet will kill it stone dead.»

    Så da gjenstår det å se. Dikter han selv og det fører til latter eller frysninger så har du dommen. Uansett ville jeg nok avkrevd både avklaringer og forpliktelser av denne mannen, før jeg hadde gjort noe mer.

    Jeg har også en som anstrenger seg for tiden. Han er bare ute etter sex (det er han åpen om) og det er veldig mye enklere å forholde seg til.

    • Ja, det gjenstår å se. Han blir nok avkrevd både det ene og det andre når (om) vi kommer dit. Nå er det stillingskrig. Jeg leser pakkelappene hver dag, ellers vi har ingen kontakt med hverandre. Jeg ser ham i julen, regner jeg med. Ja, det er enklere om det «bare» er sex og når det åpent, selv om det også kan være vanskelig. Vi er «tvillingsjeler», det gjør det vanskeligere.

  3. Han har anstrengt seg ja, det ser man. Lykke til med røykeslutt, jeg heier mer på det enn McDreamy akkurat i dag kjenner jeg. (Enten fordi røykeslutt er vinn-vinn, eller fordi poesianstrengelsen ble litt klissete for meg; klarer ikke helt å bestemme meg. Eller kanskje jeg bare er sjalu fordi det er så mye bra spenning i den håpløst-begjært-historien din. Tror faktisk jeg går for det siste).

    • Det siste er jo definitivt mer spennende. Altfor spennende spør du meg for jeg aner jo fremdeles ikke hvor det ender. Det som er det morsomste med pakkelappene er at en del av det ler jeg meg skakk av, for det er så langt unna han det er mulig å komme. Skal be ham lese et par av dem høyt for meg neste gang vi sees. En skikkelig rallar-skogstroll-mannemann med hår på brystet som leser dikt.

      • Du har styrke til å løfte opp og dele tvilen, det er også en styrke menge setter pris på, Jenny. Og akkurat nå har du en desember du kommer til å huske i mange år framover, uansett utfall…

        Jeg fikk «Inspirasjonsboken» i gave fra mor i dag, og der står det et Dag Hammarskjöld sitat: Livet krever kun fra deg den styrken du besitter.

        • Ja, det er nesten som å være barn i igjen. Desember full av forventninger, spenning og venting. Kommer alltid til å huske. Så herlig gave da! 😉

  4. Jeg ligger visst en dag etter, men det er jo flott å starte ei ny uke med nystrigla selvtillit 😉
    Ønsker deg fortsatt lykke til med røykeslutt, sjøl så skal jeg visst forsøke meg på røykekutt, men motivasjonen har rota seg bort igjen.
    Ha ei flott uke (sånn ifall jeg glemmer å se innom)
    Ps, nei, ingen ny blogg noe sted denne gang 😉

    • Motivasjonen min er heller ikke på topp, ikke egentlig. Men jeg prøver å få hjelp av de pillene, for hjernen skal ikke få samme belønning når jeg røyker med dem. Gjenstår å se. Ha en fin uke du også! 😉

Legg igjen en kommentar

