Jeg må komme med en tilståelse

perfektEtter tre år i bloggverdenen hvor jeg stort sett har møtt interessante, reflekterte og til dels perfekte mennesker har jeg bestemt meg for å bli litt mer ærlig og åpen om meg selv. Jeg vet jeg kan fremstå som både intelligent, reflektert og til tider selvtilfreds. En person som har et vellykket liv. Det er bare glasur.

Sannheten er en helt annen enn du tror. Jeg sitter her og blogger i en utvasket gammel pysj. Håret mitt er fett og bustete, for jeg har ikke vasket det siden fredag. Det er flokete. Jeg har farget håret siden jeg var 19 år. De dumme genene mine har gitt meg oransje hår. Hvem vil ha matt oransjefarget hår? Ikke jeg. Rødt er mye bedre om det først skal være i den røde fargeskalaen. Jeg glemte å ta bort mascaraen før jeg la meg og den ligger nå som grå ringer rundt øynene slik at jeg ser ut som en klovn. Nei, jeg har ikke vasket fjeset, enda.

Jeg drikker den tredje koppen med kaffe traktet på den gamle moccamasteren min. Jeg har røkt fem sigaretter. Tatt dagens første Champix. De kan umulig virke enda for sigarettene smaker like godt som før. Frokosten er de kalde kyllingklubbene fra i går, dippet i rømmesaus. Ikke akkurat slankemat, men hvem bryr seg en søndag morgen? Bortsett fra mac-en som blir full av fettflekker etter fingermaten.

Jeg har ikke trent på seks uker. Sist jeg forsøkte pustet jeg som en hval og hostet nesten til jeg kastet opp. Det frister ikke til gjentagelse. Dessuten er det kaldt ute og jeg er lat. Fire sit-ups og tre knebøy hjemme kan vel også kalles trening?

Legen min og jeg har et av og på- forhold. Mest av. Han har dumpet meg tre ganger på tre år til fordel for sin kone ”Fru vil – ingenting”. Jeg er nå i ferd med å gi ham muligheten for fjerde gang. Det er rein og skjære galskapen. Nesten ikke til å tro. Kjærlighet gjør ikke blind, for jeg ser enda, og det er faktisk en del av problemet. Kjærlighet gjør dum, eller var det begjær som gjorde det?

Jeg har ikke ryddet ut av oppvaskmaskinen siden fredag og oppvasken står stablet på kjøkkenbenken. Det er helg. Jeg gidder ikke å gjøre noe. Jeg skal heller se sport på tv og surfe. Føttene mine er tørre med sprukken hud på hælene, men jeg gidder ikke gjøre noe med det heller. Det er jo vinter og jeg har sokker på. Den ene tommelneglen min knakk i går og neglelakken har flasset av. Jeg har komplekser for fregnene mine. Ingen har ringt meg siden torsdag. Jeg er i beste fall en middelmådig blogger.

Etter mine innrømmelser velger nok ikke folk å bli værende her på grunn av mitt tilsynelatende perfekte liv. Men kanskje blir folk værende fordi det er en forbindelseslinje mellom mennesker, enten den går gjennom humor, felles skjebne eller rett og slett fordi man føler seg bedre når livet ikke er så perfekt for andre. Livet er  ikke perfekt, det er krevende og det er bare død laks som svømmer ned laksetrappa.

Jeg er hun søndagslate med slaskete pysj og knekte negler. Hvem er du?

53 responses to “Jeg må komme med en tilståelse

  1. At det var???
    Skulle la være å lese fordi du ikke er perfekt, men menneskelig.
    Sku’ tatt seg ut..

    At det var kjærlighet? Kanskje, kanskje ikke. i alle fall begjær.
    Klem på en søndag som englene drysser melis over, men behøver de å bruke så mye???
    🙂

    • Ja, det skulle tatt seg ut 🙂

      Jeg liker ikke sånn vintermelis jeg. Drysser altfor mye, og det er altfor vått. Søndagsklem til deg mormor.

  2. Det der har du helt rett i- det er lidenskap som gjør blind, ikke kjærlighet.

    Bloggen din er alt annet enn middelmådig, det er faktisk en av de beste- om ikke DEN beste- jeg har lest. Ikke fordi du fremstår «perfekt», for ærlig talt; det gjør du ikke. (Og takk Gud for det!) Men fordi du skriver interessant innhold og fordi du har god kommunikasjonsevne. Og fordi du ikke er så himla opptatt av å legge ut bilder om hvor perfekt livet ditt er, for alle vet at ingen faktisk lever det «perfekte» livet de blogger om.

    Klem fra ei som alltid er stresset, er mer glad i hester enn i barn, og den eneste i klassen som (bokstavelig talt altså) ikke har baller- med andre ord ikke passer inn. Men velger likevel å tro at det er plass for meg også- nettopp på grunn av mennesker som deg.

    Ha en superfin søndag- med eller uten fett hår og kyllingklubbetastatur 😀

    • Kjære søte Sara! Min nye bloggvenn. Tusen hjertelig takk! 😉 Gikk tom for ord nå..

      Det med hester kan jeg faktisk forstå. Og det er i grunnen fint at du ikke har baller, det hadde ikke tatt seg ut 🙂 Klart det er plass for deg!

      PS: Har vasket håret… Ha en fin søndag du også!

  3. Kjære Jenny.
    Som du sikkert vet,er jeg vel-polert,velplasser og i det hele tatt vel.
    Jeg sitter i silkekjolen min og skriver dette til deg. Det lyse håret mitt bølger nedover den myke ryggen min,jeg kaster litt på det nå,bare for å spre duftene av argan olje i rommet.
    Kaffen kommer fra India. Jeg fikk den perfekte mannen min til å hente ferskpresset juice og kaffe til meg. Det er vår søndags-tradisjon.
    Jeg er i tvil om jeg gidder å lese denne bloggen mer. Jeg trodde vi hadde noe felles. Det har vi desverre ikke.
    Håret mitt er aldri fett. Jeg har myke føtter.
    Vi får se.

      • Var redd det var slik ja. Yndlige blondiner har jeg alltid hatt det vanskelig med. Du vet, vi rødhetter har alltid hatt komplekser i forhold til de lyshårede. Og så har du myke føtter? Uten å bruke babyfoot??? Misunnelig! 🙂 Mc Dreamy overgår seg selv nå, uten tvil.

  4. Takk, der senket skuldrene mine seg flere centimeter. Jeg trodde jeg var alene i verden som uperfekt, men se der, det finnes flere.
    Ikke verst innsikt på en helt alminnelig desembersøndag, med tilhørende latskap.

  5. Herlig realisme! Jeg vet ikke om noen er perfekte, men det er en del som virker slik. Vi liker gjerne litt Hollywood-glasur og tenker at andre klarer jo det jeg ikke klarer selv. Må i alle fall innrømme at jeg tenker slik.

    Det er ikke mye Hollywood-glasur hos meg en søndag morgen, selv om det kanskje er høydepunktet for min del. Ifølge kona ser jeg nemlig ut som både Einstein og Beethoven på hodet, men det gjelder dessverre ikke innholdet. Jeg har beklageligvis aldri gjort noe genialt. Jeg håper likevel jeg en gang kommer til å være som jeg ser ut tidlig om morgenen.

    Jeg blir litt påvirket av Hollywood-glasuren, og tenker noen ganger at livet kunne vært bedre. Jeg ser ikke meg selv i et realistisk lys, men det er heldigvis ikke alltid sånn. En av de tingene jeg tross alt er fornøyd med er at ungen min foreløpig har hatt en god barndom, selv om det har stormet en del for oss voksne. Det føles godt.

    Jeg er enig med Sara. Bloggen din er knakende god, fordi den har lite Hollywood-glasur, men desto mer ekte innhold og humor. Jeg kan ikke love å lese bloggen din hver dag, men skal nok gløtte innom med jevne mellomrom.

    • Ser ut som Einstein og Beethoven på hodet om morgenen? Legg ut bilde. Vær så snill! 🙂 Det viktigste folk med unger kan gjøre, er å glede seg over at de har en god barndom. Viktig jobb å være foreldre. Og jeg er helt sikker på at du har gjort noe genialt en eller annen gang.

      Lov å lese bloggen min hver dag! 😉

      • Skal vurdere det med bildet, men jeg advarer deg. Det er langt fra sikkert det blir noe vakkert skue. Tror kanskje elevene mine hadde fått seg en god latter da.
        Siden du overøser meg med smileys, har du overbevist meg. Jeg skal lese mye, bli inspirert og nyte himmelsk kaffe.

  6. Det kommer vel ikke som noen overraskelse at det ikke er noe glam her heller, på en søndagsmorgen. Det er ikke mye glam andre dager heller, for den del.

    Jeg tror ikke vi er lurt av glitteret. Jeg tror de fleste mennesker vet og skjønner at glitter alltid dekker over noe. Det er like greit å få det skrubbet av og avsløre det som faktisk finnes under. Jeg liker å vite om grunnmuren er rotten og det kan en ikke se uten å skrubbe litt.

    Nå var det MANGE metaforer her, men du skjønner hva jeg mener. Det går bra dette her, vi er alle ustilige innimellom. Vi er da folk.

    Fortsatt god søndag!

    • Jo, jeg ble litt overrasket! 🙂 Vi er folk ja, og folk er folk. Litt ustilige og glitterløse av og til. Det synes jeg er befriende.. God mandag! 🙂

      • Du ble helt seriøst overrasket? Det finnes da ingenting i bloggen min som tilsier at jeg er «stilig» hele tiden vel?

        Nei, her er det ingen støvangst og ingen overdreven «prepping» på søndagen. Jeg skal ikke ut og jeg satser på å ikke få besøk. 😉

  7. Titt tei 🙂 Jeg vet ikke jeg, men jeg ser mye som er som det er ,rundt omkring. Kanskje er det akkurat det jeg velger å ville se. Eller , jeg ser jo alt med glans på seg også men vet jo at for å få blank lakk til å sitte så må underlaget være ruglete i beste fall. Når du skrev ditt innlegg så var jeg allerede dusjet og fin nok- men det er rett og slett fordi jeg behøver det akkurat nå- å føle meg bedre enn det av og til kjennes inni meg. Ett «løft» på mange vis. Tildekking er tema, og snart er jeg grublet ferdig og får det ned med tast. Takk til deg for at du er deg og takk for at du minnet meg på at jeg VIL stelle neglene mine 🙂

    • En dusj kan gjøre underverker for kropp og sjel. Takk! Og jeg har også stelt neglene mine. Det er jo mandag og på tide å vise seg blant folk igjen 😉

  8. Nå har ikke jeg fulgt deg på bloggen så lenge, men jeg har enda til gode å se deg for meg sittende ved dataen. Men nå er altså bildet skapt.

    Og en del av dette bildet du skaper her handler om humor. Og det handler om veltalenhet. Også handler det om det som humoren og det ordene gjemmer. For jeg opplever at det finnes mer enn enn et morsomt blikk på seg selv som skal få meg til å smile i det du skriver.

    I tillegg til å vise litt av deg selv, spør du om hvem jeg som leser dette er. Og til det er vel å svare at jeg kanskje er mye som deg. Likevel er jeg noe helt eget. Slik du også er.

    Ha en fin dag.

    Bjørn

    • Huff, og for et bilde. Jeg får snart lage et glamversjon innlegg. Jeg vil jo ta meg bra ut 🙂 Og når det gjelder det andre, så har du jammen meg helt rett.

  9. Tilbaketråkk: Adventsblues « John Olavs skriveloft·

  10. Du, det her var litt dårlig gjort altså. Hadde det ikke vært for at jeg har en pc og ikke mac, og at det, selv for meg, er for langt på dag nå til å fortsatt sitte i pysj, så kunne det like gjerne vært meg som skrev dette innlegget.
    Jeg trur det er sånn ekte blogginnlegg skal være, ikke vise de perfekte sidene ved oss selv, men heller de menneskelige.
    Men du, han der legen din, gi han fyken, fullstendig og skånselsløst, kan han ikke bestemme seg for deg så er han heller ikke verd deg.
    Stor klem fra den ene rødtopp til den andre 😉

    • Det hadde jo vær bedre med en Mac? 🙂
      Jeg er menneskelig, og har menneskelige sider. Det har de fleste andre også. De kan vises frem i passelige porsjoner 😉 Legen min kan kanskje bestemme seg for meg nå? Desember vil bli avgjørende.

      Rødtoppklem!

      • Nope, null Mac for meg nå, har jobba på pc siden tidenes morgen, altså den gang man virkelig så en forskjell, så nå forblir det pc for meg 😉
        Blir spennende å lese resultat i januar?

  11. Jeg skjønner ikke helt?
    Jeg aner ikke hva slags bilde folk har av meg gjennom bloggen, men den viser selvsagt bare en liten side av meg. Jeg ser ikke på deg som perfekt eller noe annet overfladisk, men som en dame som ønsker og vil noe og blogger av den grunn – ikke for å narre andre eller deg selv til å tro at du er noe annet enn det du er.

    Hvorfor i all verden skulle jeg slutte å følge deg? I tilfelle måtte det være fordi du endret deg voldsomt slik at du forsvant slik du er i dag og hele tiden har bært denne bloggen. Jeg tror ikke du slutter å være deg selv.

    Men om noen slutter å følge deg håper jeg at du ikke kobler det med dette innlegget eller tar det personlig. Flere har sluttet å følge meg, men jeg aner ikke hvorfor, det er også flere nye som velger å følge meg. Jeg tror det er viktigere å følge sin egen stemme enn å prøve å tilfredsstille leserne, for dem som liker din stil finner frram til deg på et eller annet tidspunkt uansett, tror jeg.

    Hvem jeg er? Det er et spørsmål med mange svar som aldri tar slutt.

    • Bildet av deg gjennom bloggen er at du er en handlekarftig dame med en uredd stemme. Samfunnsengasjert. Ikke noe glasur, bare ekte kake. (hmm, kan et lammelår bli kake?) Du skal ikke slutte å følge meg, fordi jeg ikke er perfekt. Du har rett, vi skal ikke skrive for å tekkes leserne, men for å tekke oss selv. De som er interessert vil følge, de andre ikke.

      • Jeg er da heller ikke perfekt og de tingene du skriver i hovedinnlegget om hvordan du ser ut og ikke har besøkt dusjen på en stund, jeg kunne sagt det samme om meg selv – sånn omtrent, men det tror jeg ikke leserne bryr seg om. Internett er temmelig luktfritt og takk for det! Men altså: Synes du jeg og andre bloggere fremstiller seg som perfekte? Er det noe konkret du savner? Blir bloggen min for ensidig? Slik du beskriver meg stemmer, men det er bare en side ved meg. Jeg tror kanskje det er lett å forestille seg mange ting på bakgrunn av få opplysninger i en blogg.

        Jeg liker bloggen din fordi den skiller seg ut i buketten av blogger jeg følger. Jeg er glad for at du har flyttet til wp, tror det kan gi deg flere lesere. Blogglesere fortjener å finne deg!

        • Jeg synes ikke de bloggene jeg følger fremstår som «perfekte», ellers ville jeg ikke ha fulgt dem, men det er helt klart mye glasurbloggere. Ah, de kalles kanskje rosabloggere? Hos deg savner jeg ingenting. Og derfor følger jeg deg. Fordi du har litt av mye, og fordi du er engasjert, fremstår som ekte. Og jeg vet at vi bare ser en side av deg. Den du ønsker at vi skal se, og at virkelighetem er mer sammmensatt enn det. Innlegget mitt er ganske ironisk, men ikke bare. Bjørn oppsumerte det egentlig ganske fint.

  12. Jeg er i hvert fall hun som har lest bloggen din i over et år, uten å legge igjen kommentar. (Tror jeg.) Og, som synes at bloggen din er alt annet middelmådig. Jeg vil heller si velskrevet, inspirerende, reflektert og interessant. Ja, også heier jeg på tørre føtter da. For det har jeg selv, noe som henger igjen fra svangerskapet for to år siden. Og jeg trodde alle andre enn meg gikk til fotpleier.

    • Åhhh, tusen takk Carina! Så herlig å høre at du har lest meg i to år. Glad for å høre det. Og enda gladere for at du sa fra. De fleste som er innom kommenterer jo ikke så jeg vet jo ikke hvem de, om de liker det de leser osv.

      Om du vil slippe å gå til fotpleier så finnes det noe som heter Babyfoot. Amazing. Etter en uke har du virkelig babyføtter. Uten å gjøre noe annet enn å tre på deg et par gelesokker noen timer. Anbefales! Jeg bruker det på våren, før sommerskosesong.

  13. Tilbaketråkk: Jeg er også folk! « sotengelen·

  14. Oransjefarget hår er jo bare dritkult!
    Lett for meg å si som ikke har så mye hår, i hvert fall ikke på hodet, men resten av teksten din står ikke tilbake for noe, den heller!
    Flott tekst!

    Hilsen Morten

  15. Takk og pris for at det av og til spretter fram litt god, gammeldags ærlighet, som gnies inn. Jeg tror ikke jeg blir å føle meg så dum på søndagene heretter 😀 (trodde ærlig talt disse «alle andre» menneskene som lever rundt meg spradet rundt som disse motebloggerne gjør – EVERYDAY!)
    Forøvrig håper jeg det ordner seg (på ett eller annet vis, helst i din favør) med den kjærligheten..Slæsh begjæret.

    • Ja, er det ikke fint at noen går foran som et godt eksempel, det får oss til å føle oss bedre. Glad jeg ikke er moteblogger, selv om jeg absolutt har sans for mote, i moderate mengder. Jeg håper også at det ordner seg med kjærligheten 🙂

  16. Tilbaketråkk: Med behov for det ekte.. « Lammelårtanker·

  17. Så bra! At det finnes søndager mener jeg, der vi kan sitte i pysjen med kopp og pc i fanget og leke med ord uten at noen bryr seg. Og den der kjærligheten, den er ikke til å bli klok på uansett, men den skaper definitivt bevegelse i tilværelsen, opp eller ned eller begge deler..

  18. Nå håper jeg at jeg ikke er en av glasur-bloggene, for det vil jeg ikke være..

    For meg er du bare Jenny med bloggen, og det er det. Lykke til med hva som enn skjer med legen 😉

  19. Tilbaketråkk: Riktig god jul! « fjellcoachen·

  20. Herleg å lese! Søndag og pysjen er heilt fantastisk.
    Me er er alle berre mennesker.
    Eg gjentar noko som eg såg allereie vart skrive her, at for meg, og, er du Jenny med bloggen – bloggen med dei fine innlegga.

  21. Takk for dette innlegget. For din ærlighet og åpenhet, og for at du er med på å rive ned fasader. Vi trenger slike som deg. Ønsker deg en god uke videre. Spirea ❤

  22. Tilbaketråkk: Med behov for det ekte.. : Hjem og familie·

  23. Tilbaketråkk: Årskavalkade 2012 |·

Legg igjen en kommentar

