Den gang kaffe bare var kaffe

kaffevarianterEtter hvert som kaffebarene har poffet opp er ikke kaffe bare en kaffe. Det finnes en rekke valg. Ingen bestiller vanlig kaffe lenger. Og om du forsøker så kommer spørsmålene.

– Espresso eller vanlig? ­– Skal den være mørk eller lys? – Kenyansk, etiopisk eller colombiansk? – Ferskbrygget fra nybrente kaffebønner eller vanlig? – Liten eller stor? – Melk? – Drikke her eller ta med?

Valgene er uendelige, og det bare for en kopp kaffe. Du kan ha ulike smaker, melk i ulike fettvariasjoner og soyamelk. Steamet melk,  kondensert melk, vispet fløte, pisket krem, is, karamell eller sjokoladesmak. Hvitt sukker, brunt sukker, alternative søtningsmidler og smakstilsetninger alt fra mindre kunstig til mer kunstig. Ulike espressoalternativer.  Kaffetyper. Du må til og med ta stilling til hvilke land kaffebønnene kommer fra og om den er nybrent. Om den skal være lang eller kort.

Spørsmålene kommer alltid i en bestemt rekkefølge ut fra hvilken bestilling du har. Du føler deg som Ali Baba som forsøker å åpne kaffegrotten ved å si de riktige ordene slik at den åpnes, for du har bare lyst på en kaffe. De korrigerer deg om du sier noe feil. – Å, nei, det er ikke vanlig kaffe, det er Short coffee! Du føler deg like hjelpesløs som du gjør i et fremmed land når du ikke kjenner språket. Det eneste du vil ha er en kopp kaffe. Nå! Før kaffeabstinensene tar deg og du blir aggressiv, og du ikke lenger vet hva du gjør. Det rødsprengte ansiktet matcher det røde håret ditt og du freser. – En kopp kaffe!!! En lang en, ikke kort!

Noen ganger lengter jeg etter gode gamle dager, da en kaffe bare var en kaffe, og jeg slapp å føle meg dum da jeg bestilte en. Det eneste jeg måtte ta stilling til var om jeg skulle ha fløte eller sukker i den, om jeg skulle sitte ved vinduet eller innerst i kafeen. Men du verden, det ser mye kulere ut å vandre i en bygate med en ta-med-kaffe av ukjent variant. Så neste gang tar jeg det! Bare det er kaffe i den!

13 responses to “Den gang kaffe bare var kaffe

  1. Herlig beskrivelse. Har ikke opplevd det fullt så komplisert å bestille kaffe, men…

    Når det gjelder svart kaffe, så er ikke svart kaffe bare svart kaffe heller. Jeg handler på en liten spesialbutikk, som heldigvis har overlevd her i min lille by. De kan mye om kaffe og kaffesorter. Akkurat nå drikker jeg en kopp indisk kaffe, denne heter Balanor.
    De forteller meg at de har vært på kaffeplantasjen og sett at alt gikk riktig for seg, mht arbeiderne. I tillegg er denne svarte kaffen kjempegod! Synes jeg.

    Men, senere i dag tror jeg at jeg brygger meg en kopp cappucino, med en helt annen kaffetype.

  2. Etter noen år i periferien føler jeg meg nesten som Frasier i den første episoden om radiopsykologen fra Seattle. Han ville bare ha en god, gammeldags kopp amerikansk kaffe, men det var ikke helt lett i en hip kaffebar i storbyen. Jeg er vel litt enfoldig, men jeg foretrekker en enkel bestilling. Hvis jeg ikke skal ha vanlig kaffe, holder det med to ord, f.eks. French Vanilla. Når du begynner å trekke inn geografi, ulike typer melk og sukker etc, da gir jeg meg.

    Det var nesten like ille den første gang jeg bestilte lunch på en Subway i USA for mange år siden. Jeg ville bare ha en enkel meny, men der var det nødvendig med en ganske detaljert beskrivelse. Ble ganske stresset av det! Noen ganger er det trygt med den kjedelige, gamle svarte kaffen.

    Jeg bor praktisk talt på fiskebankene nå, men neste helg skal jeg på juleshopping til Bodø. Det blir første møte med sivilisasjonen siden juli, så da skal jeg leve farlig og bestille noe litt sprekere enn den vanlige svarte koppen. Jeg får bare belage meg på endeløse valgmuligheter i en kopp.

  3. Velkommen til fjells, Jenny! Har så langt lokalisert ett sted i Fjellregionen som selger soya latte, hvis de har husket å kjøpe soyamelk den dagen,, Svart kaffe derimot..
    ,

  4. Tilbaketråkk: Den gang livet var lettere « John Olavs skriveloft·

  5. Tilbaketråkk: Uten kaffe virker ikke heksa! | Hekseliv·

      • Jepp , jeg har visst den egenskapen, å være overalt. Vær glad du ikke har oversikt over alle de stedene jeg finnes, hihi, for å være ærlig har jeg visst ikke det sjøl heller

Legg igjen en kommentar

