Jeg liker ikke desember

Desember er en fryktelig måned. Desember representerer startskuddet på vinteren, mørket, kulda og snøen. Jeg liker ingen av delene. I desember er det også jul. Ikke rart man har lagt julen i desember. Folk trenger noe å glede seg til. Vi trenger lys og varme. Det beste med desember er lysene. Det er det jeg liker best. Å henge opp alle julelys. Å se lys i vinduene hos folk når jeg går ute. At trærne har fått lys.

En annen ting med desember er at folk er så glade og vennlige. Plutselig bryr folk seg om andre. De bryr seg om folk de ikke brydde seg om i november og som de har glemt i januar. De ensomme. De som er alene. De som ikke har det så godt. De fattige barna. Jeg er veldig for at vi skal bry oss om andre, men ikke bare en måned i året. Jeg synes det er bedre at vi bryr oss litt hele året. Ikke bare i den tiden vi «skal» være snille. I julen.

Julen er den sentimentale tiden, og har alltid vært. Bare tenk på piken med svovelstikkene og jul i skogen.  Det påkaller følelser og stemninger. Og det er helt greit, bare vi husker det resten av året og ikke glemmer det så fort julegavene er åpnet og julelysene slått av.

Samfunnet blir ikke bedre av at vi bryr oss i julen. Samfunnet blir bedre at vi bryr oss litt hele året, ikke bare når vi har juledugnad.

8 responses to “Jeg liker ikke desember

  1. Vet du, jeg føler meg av og til (vel å merke: bare av og til 😉 ) som et forferdeig menneske fordi jeg aldri deltar i disse «juledugnadene». Jeg prøver å være et godt menneske året rundt, noen ganger får jeg det til og noen ganger ikke. Men juledugnad? Nei, det klarer jeg ikke. (Kanskje jeg endrer innstilling om jeg bestemmer meg for å reprodusere en gang da, men foreløpig liker jeg å tenke på meg selv og mine nærmeste. Det virker dog sikkert kynisk for mange).

    • Det skal du ikke, føle deg som et forferdelig menneske av den grunn. Det holder å forsøke å være et godt menneske året rundt. Det er mer enn godt nok, og noe flere skulle forsøke 🙂

      Vi er opptatt av det nære, og det er naturlig. I hvilken grad vi utvider dette vil variere gjennom livet. Som ung var jeg mest opptatt av det nære. Nå som noe eldre er det enkelte formål som får min støtte.

  2. Jeg synes desember er vanskelig hvert år jeg, det er ikke bare «snillheten» som øker, men også kryssende forventninger fra ulike hold og behov som ikke lar seg forene. Den hyggelige delen er å slippe ned skuldrene sammen med de jeg er glad i , og med minst mulig stæsj utenom det.

    • Ja, det er mange ting som kan gjøre tiden vanskelig. Heldigvis også noe som kan gjøre den hyggelig. Så får en håpe at en går ut av det med balanse.

  3. Jeg liker ikke desember, jeg heller lenger. Det var koselig når barna var små, før man ble skilt og før alle var så tosomme. Nå har ikke jueforberedelsene den samme kriblende gleden i seg. Det blir mer et pliktløp for å opprettholde en lykkelig fasade. Gleden er litt bittersøt, litt som doven brus – du håper litt av piffen skal være igjen men du blir sittende igjen med en emmen smak i munnen og litt skuffelse i magen. Men den stille gleden over levende lys og peiskos er der. Familiehyggen med de gamle som stråler når du kommer, det er en god følelse. Å glede andre gir ny mening, så jeg tror julen skal bli bra i år. Tross alt! Men dugnadsånd er ikke som det var det heller, synes og huske at det var veldig sosialt før. Nå er det mer mas.
    Å være ærlig med deg selv for å finne gleden i de nære ting er en god start.

    • Julen er mest for barn. Deler de synspunktene. Kanskje jeg også ville ha gjennfunnet det magiske ved julen om jeg hadde små barn. Godt at du tror julen blir bra i år. Det tror jeg også min blir. Glede i nære ting er ofte god glede.

  4. Jeg er ganske fornøyd med desember. Men ikke fordi det er jul eller slik, bare fordi november er over 🙂
    Så enkelt er det i min verden.
    Klem og god kaffe 🙂

    • Ja, det er kanskje det beste med desember, at november er over. En måned nærmere lysere og varmere tider! 😉 Klem, god dag og god kaffe til deg mormor 😉

Legg igjen en kommentar

