Hva er galt med mannen?

menn sexSpørsmålet er til en viss grad retorisk og det er i høyeste grad generaliserende, men det er interessant. Jeg får av og til noen tanker om at noe er galt med menn. I alle fall noen av dem. Det er jo fordi jeg ikke kan forstå atferden deres. Derfor synes jeg at noen av dem er merkelige. Elin Ørjasæter skriver i sin blogg: Driv dogging et annet sted. Bakgrunnen er reportasjen Du kan ikke gå noen plass uten å tråkke i kondomer i Nettavisen om menn som dogger ved Sognsvann. De forsøpler turområder med brukte kondomer og glidemiddel. Det er de homofile som får skylda, og det er nok kanskje flest homofile og skaphomofile som suser rundt på Sognsvann, men ikke bare det. Det er også en del heterofile menn som synes dogging er toppen. Og en liten, svært liten gruppe kvinner.

Hvorfor har en del menn interesse av og behov for å oppføre seg som bikkjer?

Jeg sliter med å forstå hvorfor noen synes det er så interessant å møte fremmede i skogen for å ha sex, eller onanere mens folk ser på. Noen synes det er mest interessant med samtykkende tilskuere, mens andre synes det er interessant med tilskuere som ikke har samtykket til å se, men som møter det uforbredt mens de er på tur.

Det er den siste gruppen jeg sliter mest med fordi det viser en grenseløshet som ikke er sjarmerende og samtidig kommuniserer svært liten respekt for andre mennesker. En ting er at de forsøpler fellesområder, en annen ting er at de krenker andre mennesker.

Elin Ørjasæter skiver: «For hovedpoenget er ikke at folk skal rydde opp etter seg. Hovedpoenget er at folk skal slutte å ha sex der andre ferdes.» Jeg er 100% enig. Det virker som det sitter langt inne for en del mennesker å innskrenke andres mennesker seksualatferd, og heller ber de rydde opp etter seg, i steden for å si at det ikke er greit. Vi har jo blitt så åpne så alt er jo greit, men er det egentlig det?

Personlig ville jeg opplevde  det mer problematisk å støte på folk som har sex i skogen, enn at jeg fant noen kondomer, selv om jeg ikke ville ha likt å støte på kondomer heller. Når jeg går på tur i skogen er det natur jeg vil se, ikke folk som har sex eller onarerer. Jeg ville ha opplevde det som grenseoverskridende. Kanskje blitt engstelig, for jeg vet jo ikke noe annet om dem, enn at de har grenseoverskridende atferd, og jeg er alene med dem i skogen.

Vil jeg se folk som har sex så kan jeg finne det på andre arenaer der jeg oppsøker det selv av fri vilje.

Jeg er ikke spesielt snerpete. Likevel vil jeg si: Slutt å ha sex der andre ferdes. Sett andres hensynet til ufrivillige tilskuere over eget behov for å ha sex på upassende steder eller behovet for å bli sett. Finn andre måter å bli sett på. Slutt å oppføre dere som bikkjer, begynn å oppføre dere som menn!

11 responses to “Hva er galt med mannen?

  1. Jeg er enig.
    Er heller ikke spesielt snerpete,men engang jeg var ute og gikk med hunden,gikk jeg nesten rett i fanget på en mann som onanerte. jeg følte med invadert. Skogsturen ble ikke fin,men utrygg.
    Er heller ikke fan av søppel i skogen. Uansett hva slags søppel. Brukte kondomer er søppel.
    Håper dagene din er søppelfrie 😉

    • Ja, man føler seg innvadert når man opplever slikt, og det er slettes ikke hyggelig. Ikke fristende å gå på skogstur alene når man er kvinne. Kjip opplevelse du hadde.

  2. Man blir stadig ufrivillig deltaker i andre menneskers liv og levned, ikke bare sexlivet. Men jeg er enig med deg. På tur i skogen (eller andre steder) er det naturen som lokker, ikke andre sexliv. (vel noen synes det er greit og oppsøker steder hvor de kan leke «peeping Tom»)
    For å si det med Victoria: «We are not amused», eller sa hun noensinne det?
    God kaffe 🙂

    • Ja, man kan fort bli ufrivillig deltaker i andres liv, noe er mer grensekrenkede enn annet. Nådet gjelder sex synes jeg vi må få bestemme selv om vi vil være deltakere eller ikke. God kaffe mormor! 🙂

  3. Men altså… dette ER jo ulovlige handlinger. Etter Straffelovens §201 –

    «Den som i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd
    a) på offentlig sted,
    b) i nærvær av eller overfor noen som ikke har samtykket til det»

    Synes ikke en skal tenke på «snerpenhet» i det hele tatt jeg. Dette er allerede definert som ulovlige handlinger.

    • Ja, det er ulovlig, men det er gråsoner likevel. Det er ikke ulovlig å ha sex i skogen, det er bare ulovlig å bli sett. Så handler det kanskje mer om holdninger enn at folk tar notis av alle lover. Helseutvalget for bedre homohelse deler ut 1000 kondomer på Sognsvann hver eneste måned. Det er jo fint at man tenker på helse, likevel er det en praksis som også legimiterer en slik seksualpraksis.

      • Å dele ut kondomer legitimerer ikke noe, å dele ut sprøyter legitimerer heller ikke noe. Vi må skille mellom det som er tiltak for å spare samfunnet for helsekostnader og det som er en persons egne valg og handlinger.

  4. Hva er galt med mannen? Trodde du hadde et morsomt/klokt innlegg som beskrev noe med den jevne mannen i gata, i stedet er det et inlegg om ujevne menn ved sognsvann. Med andre ord hadde det i grunn vært mer passende med å spørre hva er galt med dem ved sognsvann som har sex i all offentlighet, en mannen. Men for all del overskriften funka! Men på vegne av alle menn i hele verden, du kun’ke være litt mindre generaliserende i overskriften neste gang? Jesus…(han va’kke helt på det jevne han heller).

    • Jeg skriver jo at jeg generaliserer. Og det er ikke ment å være et morsomt innlegg. At det deles ut 1000 kondomer i måneden ved Sogsvann er ikke morsomt. Og kanskje heller ikke så ujevnt.

  5. Det er ingen tvil om at spørsmålet er betimelig. Det er påfallende hvor ofte man hører om menn som enten bedriver noe ekkelt, gjør noe ulovlig eller mister alt de har opparbeidet seg fordi de ikke klarer å kontrollere driftene (ledere for CIA f.eks.). Det finnes sikkert kvinnelige eksempler også (det har vel vært noen kvinnelige lærere i USA f.eks.), men det ser ut som det er sjelden de risikerer alt. Personlig har jeg ikke tro på at enkelte ikke klarer å kontrollere seg. Det er noe de velger å gjøre i enkelte situasjoner, men selv de kan hvis de må.

Legg igjen en kommentar

