Har du dårlig samvittighet?

dårlig samvittighetSpør Mammadamen i innlegget: Hvorfor er dårlig samvittighet kun for kvinner? Jeg blir litt bekymret av spørsmålet, for jeg har ikke så ofte dårlig samvittighet. Jeg vet at mange kvinner snakker om at de har dårlig samvittighet for både det ene og det andre, men jeg kjenner meg ikke igjen i det. Er det grunn for å bekymre meg over min egen kvinnelighet? Jeg kan til og med være ganske «samvittighetsløs», i alle fall på egne vegne.

Jeg får ikke dårlig samvittighet av de tingene mange kvinner sier de får dårlig samvittighet av. For eksempel rengjøring. Jeg forholder meg pragmatisk til det. Enten vasker og rydder jeg, eller så gjør jeg det ikke. Uten å tenke særlig over det om det ender opp med det ene eller andre. Vasker jeg ikke i dag, så kan det hende jeg vasker i morgen, eller på lørdag. Verre er det ikke.

Jeg bekymrer meg rett og slett ikke for at det plutselig skal komme besøk og jeg ikke har vasket på en uke, eller latt oppvasken stå på kjøkkenbenken. Hva så? At det er en hybelkanin her og der definerer meg ikke som menneske. Det sier ikke noe om min moral. At det ikke er nyvasket betyr bare at jeg ikke har vasket. Ikke noe annet.

Om jeg blåser av for mye penger på klær eller andre «unødvendige» ting, får jeg ikke dårlig samvitttighet. Hvorfor skulle jeg det? Det går jo bare utover meg selv. Det er jeg som får det trang økonomi i etterkant, uten at jeg setter hjem eller eiendeler på spill. Jeg kan bli irritert på meg selv, men det er en annen følelse enn dårlig samvittighet.

Det jeg kan få dårlig samvittighet for er de tingene som alle mennesker burde få dårlig samvittighet for. Og det bør ikke handle om kjønn. Hvis jeg sårer noen unødig, oppfører meg bøllete eller utenom vanlige regler for god folkeskikk.

Samvittighet er knyttet til evnen til å føle empati og til samfunnets normer og regler. Når folk får dårlig samvittighet for alt mulig, spesielt av pratisk eller «ubetydelig» art, og ikke bare når de ikke handler rett mot andre. Kan man da si at samvittighetsfølelsen er på «avveie»? Og i så fall, bør man ta et oppgjør med den?

Å ha dårlig samvittighet mesteparten av tiden vil føre til redusert livskvalitet. Det vil vi jo ikke ha. Jeg synes vi skal kvitte oss med den dårlig samvittigheten vi ikke vil, skal eller bør ha, og beholde den dårlige samvittighet vi skal ha. Den som fører til et bedre samfunn. Og så kan vi ha god samvittighet for resten.

11 responses to “Har du dårlig samvittighet?

  1. Veldig enig!

    Jeg har selv lurt på om jeg ikke er så «jentete» som jeg burde være. Mange har uttalt at jeg trolig burde vært mann. Jeg antar jeg burde ta det som et kompliment, men det blir ikke helt riktig det heller, syns jeg.

    Når det er sagt så kjenner jeg flere menn som stadig går rundt med dårlig samvittighet for alt mulig. Den er helt klart på avveie og det burde ikke være slik. Det å bruke tid på dårlig samvittighet tar bort dyrebar tid – som en kunne brukt til å tenke ut løsninger eller måter å gjøre det godt igjen på. Det å ha dårlig samvittighet hjelper ingen – hvis det ikke fører til bedre handlinger i fremtiden.

    • Godt at jeg ikke er alene. Akkurat på dette området tror jeg det er en fordel å ikke være så jentete. Vi trenger ikke ting som stjeler energi. Jeg er mer for å tenke løsninger enn å synke ned i samvittighetsgrublerier.

      • Ja, eneste positive med dårlig samvittighet må jo da være hvis den sporer til at en finner en løsning, eller endrer handlingsmønster senere, men problemet er jo at en ofte går rundt med dårlig samvittighet for ting en ikke kan endre.

  2. Ett ord jeg gjerne vil søke fjernet fra det norske språket: BURDE
    Vi bør ingen ting, vi vil eller skal, eller vil ikke eller skal ikke.
    Finnes det et slikt søknadsskjema?

    • Det burde finnes et slikt søknadsskjema! 🙂 Helt enig, burde er et ord som burde ha utgått fra språket. Men det er et lett ord å bruke. Kanskje fori det ikke forplikter oss?

  3. Godt skrevet om dårlig samvittighet. Altfor mange går rundt med det og de ville hatt det mye bedre om de slappet av litt mer.

  4. Eg sat og nikka entusiastisk medan eg las! Herleg vinkling. Eg har eigentleg ikkje noko dårleg samvit når eg ikkje gjer husarbeid. Er det noko som vert droppa av mine oppgåver, så er det som oftast fordi eg treng tid til kvile eller tid til familie. Og det er jo berre positivt å prioritere, tykkjer eg. Når det gjeld økonomi er det litt annleis, ettersom me har det trongt og me har felles økonomi. Så det går ikkje berre utover meg sjølv om eg brukar for mykje.

    • Det blir jo noe annet. Har man forpliktelser til flere så er går det jo ikke kun utover en selv. Tid til hvile og familie er undervurdert. Viktig! 🙂

Legg igjen en kommentar

