Gratis bilder til bloggen

gratis bilder bloggJeg har hatt storrengjøring i bloggen min. Phu. Nå ble det jammen fint til jul. Slipper i alle fall julevask. Etter at jeg flyttet var det masse døde linker og bilder som kun ble vist som små kryss. Nå skal alt være i sin skjønneste orden.

En ting jeg lurer på. De fleste av bildene mine henter jeg på Weheartit.Vet ikke om det er helt lov?

Hvor kan jeg finne bilder jeg har lov til å bruke? Finnes det noen bildebanker med mye bra bilder man fritt kan benytte? Og som er noenlunde oversiktelige.

6 responses to “Gratis bilder til bloggen

  1. På flickr.com kan du søke om bilete du kan bruke (merka creative commons). Du må nok i dei fleste tilfelle kreditere fotografen, men du har lov til å bruke dei. Det fine er at attmed kvart bilete står det veiledning til rettighetar, og det er heilt gratis.

  2. weheartit er en ytterst dårlig side å bruke til sånt fordi folk er kjempedårlige å linke til eier der. da vet man heller ikke om det er ok å bruke bildene. som nevnt ovenfor er flickr et bra sted å lese, men de beste illustrasjonene er jeg redd du må betale for.. og det koster en del.

  3. Du har vel knapt lov til å bruke bilder fra noen steder uten å kreditere fotografen.
    Men som Villkatta sier her, creative commons er kjekke saker, det er en fellesbetegnelse som brukes mange steder. Da har man lov til å bruke bildet vederlagsfritt, men i de fleste tilfeller så må eier krediteres.

    Det de fleste gjør er å søke opp bilder via google, og gi blaffen i hvem som eier det. En praksis jeg sammenligner med å gå inn i et galleri, ta med seg et bilde og henge det på veggen hjemme.

    Men som Mormor sier, jeg har noe tekst og litt tips inne på nettsjaman.no om dette.

Legg igjen en kommentar

