Musember

intimbareringDen nye snakkissen har blitt musember. Simone Neumann har startet Facebookgruppen Musember. Smak litt på navnet. Et motsvar til guttas movember, la barten gro i kampen mot prostatakreft. Nå skal kvinnene legge bort barberhøvelene og la kjønnshårene gro frem til julaften. For å «slippe ut» hårveksten så må man jo ha barbert seg.

Jeg personlig ville helst sett at folk gikk til legen for å sjekke seg enn at de lot barten eller kjønnshårene gro. Musemeber setter fokus på livmorhalskreft. Prostatakreft er i dag den hyppigste kreftform blant menn i Norge, og utgjør 24 % av nye krefttilfeller som diagnostiseres hos menn. Til sammenligning er livmorhalskreft den 9. mest vanlige kreftformen blant kvinner og rammer ca 270 kvinner i året. I 2009 fikk 2745 kvinner brystkreft.

Jeg synes fokus på kreft er fint. Noen sutrer over at bartegutta ikke får ha movember i fred og at kvinner har rosa sløyfe – aksjonen. Å sette dette opp mot hverandre er håpløst. Ikke la kreft bli en kjønnskamp. Å bli rammet av kreft er like ille for begge kjønn.

Det jeg reagerer på med denne kampanjen er at den retter seg mot intimbarbering. Som om alle jenter / kvinner intimbarberer seg. Og det gjør de jo ikke, selv om en del later til å tro det. Slik sett blir kampanjen rettet mot et segment av den kvinnelige befolkningen, og ikke alle kvinner. Det blir en slags fremmedgjøring av de som ikke intimbarberer seg. På den måten utelukker man jo en hel del fra å delta. Hva skal de som ikke intimbarberer seg gjøre? De har jo ikke noe som kan gro ut, for håret er jo der. Barbere bort øynebrynene for å la de gro ut? Det er jo en bedre ide. Om man barberte bort øynebrynene kunne jo alle deltatt, for alle har jo øyenbryn. Dessuten er det ikke pinlig å snakke om, det blir det synlig, som guttas bart og de rosa sløyfene.

Nei, jeg synes kampanjen blir useriøs nettopp fordi det er intimbarbering som blir adressert. «Dottgroing»  og intimbarbering er nettopp intimt og personlig. Ikke noe man flagger i kaffepausen på jobben.

– Poenget med dette er at jenter burde også sjekke seg for kreft. Og når vi blander det med såpass mye humor så kanskje det blir enklere for folk som har kreft å leve med diagnosen, sier Simone Neumann til Dagbladet.

Nei, jeg tror ikke fokus på intimbarbering gjør det mer humoristisk, enklere å leve med eller å prate om kreft. Det blir bare kleint å blande kjønnshår inn i dette.

21 responses to “Musember

      • En heklet rosa trekant sier jo at at man lar dotten gro og er jo ikke nøytal, det er en informasjon jeg og en del andre neppe går rundt med. Det er fremdeles intimt og personlig, og man barberer til daglig, eller lar det gro.

        Den rosa trekanten var også symbolet de homofile ble merket med i konsentrasjonsleirene..

    • Ja, jeg skjønner at man skal la dotten gro, i desember, ikke i januar eller juni. Men for at man skal legge bort barerhøvelen, så antar man jo at kvinner barberer seg. Og alle gjør jo ikke det.

  1. Veldig enig med deg her.
    Jeg er enig at det blir feil at kreft blir en kjønnskamp, men det er viktig å få fram at prostatakreft er den hyppigst forekommende kreftformen med 4210 tilfeller i 2010. Samme år var det 2852 tilfeller av brystkreft. Prostatakreft er også den formen med høyest dødelighet.
    Så hvorfor er det så lite oppmerksomhet rundt dette? Tabu? Er kvinner flinkere å fronte sin sak?
    Også menn støtter rosa sløyfe-aksjonen i oktober. Kanskje flere kvinner burde støtte menns aksjoner istedet for å lage flere kvinneakskoner, og dermed vanne ut hele greia.

    • Med mange aksjoner er det en fare for at det vannes ut ja, det er jeg enig med deg i. Seriøssiteten av dem vil også påvirke. Bare ordet, musember virker jo ikke særlig seriøst.

      Du tar poenget mitt i forhold til forekomst av de ulike krefttypene. Det er ca 270 i året som får livmorhalskreft, det er marginalt i forhold til andre kreftgrupper. Vi har ingen å miste og 270 er 270 for mye i forhold til livmorhalskreft, men det er andre krefttyper hvor forekomsten er mye høyere.

      Kvinner er allerede godt beskyttet gjennom gynokologiske undersøkelser i forbindelse med prevensjon, graviditeter og underlivsplager, da tas det kreftprøver som standard proesdyre. Menn går svært sjelden til legen for å sjekke prostata om de ikke får plager, og det er jo litt i seneste laget, ofte.

      I november så synes jeg helt klart at begge kjønn skal hylle gutta og sette fokus på prostatakreft!

  2. Sant 🙂
    Bedre med bort med øyebryn og gro nye, enn «dottgroing».
    Gøy med øyebrynløse kvinns.
    Kanskje disse som mister/mangler øyebryn får litt sympati også 🙂
    God kaffe 🙂

  3. Godt sagt, jeg er så enig. Hva slags signal sender kampanjen til de som er unge? Det er nok mange flere enn de tror som er naturlige og som vi er skapt.

    • Ja, hvilke signaler sender det? Både til unge og eldre. Det var nettopp det jeg reagerte på. Takk for kommentar og velkommen til bloggen 🙂

  4. Huff jeg er visst helt bakpå jeg 🙂 Ler så jeg rister av meg selv 🙂 Og så jeg som har hodet på rett plass og alt ! Jeg kan ikke annet enn å dele med dere :
    Jeg har sett denne musember- greia på forsiden på nettavisene, men klikket ikke inn fordi det ikke innbød meg til å finne ut hva det var. Jeg trodde det var en greie med at vi damer er flinke til å stelle ben og andre områder hvor sommersola kommer til, og at det i november skulle markeres at vi burde vært flinkere hele året ! !

    Når jeg nå har ledd meg ferdig så tenker jeg :

    Kreft er en alvorlig sykdom uansett hvor på kroppen den setter seg, kampen mot kreft er viktig. Og uansett hvor utbredt den er i ett konkret organ.
    Og rosa sløyfeaksjonen er verdifull fordi den samler seg om en kreftform som berører mange kvinner, fordi kvinnesykdommer historisk ikke har hatt prioritet mht forskning m.m. Og fordi kvinners identitet som kvinner blir i større grad berørt ved brystkreft, slik jeg ser det. Menn og prostata er like viktig, menns identitet blir berørt fordi det også handler om identitet som menn og deres muligheter for å få egne barn.
    Min far fikk diagnose mesotheliom- asbestfremkalt lungekreft- en meget sjelden diagnose. Den forutsetter at personen har vært i kontakt med asbest , og den viser ikke symptomer før 10-20 år i følge info. Han hadde vært i kontakt med asbest som ung sjømann på 50-tallet, fikk symptomer og diagnose august 07 og døde desember 07 . Den er sjelden her nå, fordi vi har en lov om asbest og hådntering av dette. Det er mange andre former for kreft som også er viktige. For den det gjelder, og for den som blir berørt- og der er vi jo alle også mulige kandidater .

    Jeg tenker At det ikke spiller noen rolle hvilken måned en velger å aksjonere for å få blest om en god sak, men jeg ville vurdert å gjøre det slik at folk forstår hva det handler om
    ( håper jeg ikke er alene i hele verden om å ha tatt feil ) . Ei heller ser jeg problemer med å utkonkurere guttas barteaksjon. Det er også en god sak, og gode saker behøver ikke å slåss om oppmerksomheten. Gode saker når frem uansett !

    • Ikke bare du som var på jordet. Trodde noe slikt selv, men klikket meg inn i artikkelen likevel. Man kan jo både le og grine av det. Jeg synes Fjellcoachen oppsummerte det i en linje under her. Alle former for kreft er viktig, og vi har ingen å miste på det viset, Trist med din far. Aksjonere burde vi gjøre hele året, uavhengig av kjønn, og ja, gjøre det på en måte som alle forstår. Takk for dine tanker.

  5. Tilbaketråkk: Musember musefest «·

  6. Tilbaketråkk: Årskavalkade 2012 |·

Legg igjen en kommentar

