Strukturert ustruktur

november Det er movember. Måneden da gutta skal anlegge bart for å sette fokus på menns helse og i sær prostatakreft. Jeg liker at det settes fokus på menns helse, men må det innbære bart? Jeg liker ikke bart. Jeg liker ikke menn med bart. De aller fleste er penere uten, og så blir det ikke så mye søl. Jeg skulle ønske de skulle anlegge veldig kort «puddingsjegg», om de først må ha hår i ansiktet. Nå sporet jeg av.

Det er november og jeg har skrivepermisjon. Jeg går ikke på jobben hver dag. Jeg er hjemme. Jeg skal skrive. Jeg må lage egen struktur på dagen. Det er vanskelig. Jeg står opp til vanlig tid og går på badet. Det er ikke vanskelig. Jeg våkner til samme tid hver dag, stort sett. Jeg må pusse tenne, dusje og rense huden. Jeg drikker kaffe til vanlig tid. Det er heller ikke vanskelig. Det er veldig lett. Kaffe er godt. Kaffe er livsleksir. Kaffe gjør at jeg våkner. Så spiser jeg frokost.

Så kommer det vanskelige. Jeg skal skrive. Først må jeg surfe litt. Eller surfe mye. Ikke på bølgene, men på nettet. Jeg blir sløv av det. Plustelig er det lunsj. Jeg har ikke sett noen, snakket med noen. Jeg kan ikke dra på jobben for å spise lunsj. De vil tro at jeg ikke skriver. Eller det er noe jeg «bare må gjøre», selv om det ikke er noe jeg skal gjøre for jeg skal jo ikke være der. Jeg savner kollegaene mine. Jeg går ut og spiser lunsj. Da ser jeg mennesker. Snakker. Får luft. Jeg går hjem. Jeg skal skrive. Først må jeg rydde litt. Vaske klær. Gjøre unna en del trivialiteter. Så er det middag. Lage middag. Spise middag. Jeg har skrevet 100 ord. Tenker; I morgen er det en ny dag. Jeg forsøker igjen i morgen. I morgen blir det samme som i går. Hver dag. Nesten. Dagene går.

Jeg har bestemt meg. I dag skal jeg skrive, mer enn 100 ord. Være produktiv. Flink. Strukturert. Spise lunsj hjemme. Ikke tenke på jobben. Ikke surfe mer enn fem minutter i timen. I dag. Ikke i morgen. Men først må jeg ha kaffe og surfe litt..

5 responses to “Strukturert ustruktur

  1. Kjenner det fra den tid jeg var student. Den tingen jeg ikke savner med den tiden er den nagende dårlige samvittigheten, for at jeg alltid kunne gjort mer, for jeg gjorde jo ingenting.

    Dersom du kan vil jeg anbefale at du går ut av huset for å skrive. Finn et bibliotek, en lesesal eller lignende. Gjør det i samme tidsperiode som du ville jobbet. Da kan du tvinges til struktur.

    Lykke til!

  2. Kjenner godt den viktige delen av dagen som skal fylles med kaffe drikking, sjekke mail, sjekke facebook, sjekke blog( bare for å sjekke at den fortsatt er der) sjekke pintrest….. Sjekke mail….sjekkke mail, drikkke kaffe.
    Til mitt «forsvar» liggger jeg 7 timer før i tid og «sjekker» alt dette mange ganger mens dere sover og tiden snegler seg fram til neste kaffekopp…..

  3. Uff og uff, nå er klokka passert midnatt og jeg fikk påminnelse på facebook om at det var på tide å slutte jobbinga… Kjenner meg igjen i den ustrukturerte strukturen eller var det motsatt? Nåja, jeg skal logge av nett, eneste måten å få gjort noe annet på, trur jeg.. skal bare…

  4. Absolutt et velkjent fenomen dette ja. Kjenner meg ganske skyldig når jeg sitter her og skriver kommentar til deg i stedet for den oppgaven som skal inn i neste uke. Men på tross av det så pleier det å bli et produkt som det går an å levere til slutt. Er struktur egentlig den eneste ønskelige løsningen?

    • Hei Afrikari. Ja, fenomenet er velkjent. Også dette med skyldfølelsen. Og struktur er nok ikke den eneste ønskelige løsningen, om det ikke er ustrukturert struktur, som fungerer for meg. Jeg får det jo alltid til, og det virker som du også gjør det. Må bare finne en metode som passer for seg selv.

Legg igjen en kommentar

