Gullbelagt morgenstund

Det er stille. Jeg sitter i sofaen med morgenkaffen min og ser ut. Det er sol i dag. Ikke regn som i natt. Trærne beveger seg som skygger foran vinduet. En slags skyggedans i den svake vinden. Jeg spiser youghurt med sitron, lime og musli. Den som er ny med en frisk limegrønn innpakning. Den er god. Litt syrlig, men også svakt søt. Muslien er passe sprø. Den youghurten passer til meg nå. Den er litt som meg.

Jeg tenker. Det er kanskje en overflødig informasjon for mennesker tenker jo hele tiden. Tankene springer hit og dit. Noen ganger konsentrerte. Noen ganger flyktige. Nå en mellomting. Nesten som en slags våpenhvile. Det er en ting som opptar meg, likevel dukker det andre tanker opp. Noen er velkomne, andre ikke fullt så velkomne. Likevel holder jeg dem på avstand. Skaper distanse. Prøver å betrakte dem utenfra. Selvfølgelig er det umulig. Tankene er jo inne i meg. Tankene mine er mine, en del av meg. Det blir med forsøket. Det nytter ikke å dissekrere dem i håp om å studere tankenes forløp isolert. I alle fall ikke i dag.

Ute skinner solen. I sengen ligger legen min. Han som ikke skulle ha vært her. Jeg får gå og vekke ham. Jeg tror det blir en fin dag. Tankedisseksjonen får fortsette en annen dag. En dag jeg har bedre tid.

kaffe gull morgen

23 responses to “Gullbelagt morgenstund

  1. Hmmm, en lege i sengen, det vil jeg kalle hjemmebesøk. For meg er det vanskelig nok å få time hos fastlegen … innen en måned.
    Men anyway, ha en tankefull og fin dag.

  2. Menn kan være en effektiv tankestopp. Og andre ganger ikke.

    En godt skrevet hverdagsbetraktning!

    Noen ganger kan det være like greit å la tanker være tanker og ikke dele dem opp, men la dem flyte som de gjør av seg selv.

    Håper du har det bra!

    • Menn påvirker i alle fall tankene på lik vis på ulik tid. Tankene reiser oftes dit de selv vil, så får man bare bli med. Jeg har det bra takk. Håper du også har det bra! 🙂

  3. Tanker reiser dit vil. I alle fall mine. Ikke kalde hender? Varme hender og koldt hjerte, sa de en gang i verden 🙂
    Håper det ikke stemmer.
    Hverdagstanker er kjekke tanker, de er hverdagslige 🙂 Og hopper litt bukk.
    God kaffe 🙂

  4. Tanken er det ikke alltid lett å styre. Ofte kan det være greit å bare slutte å prøve.

    Lege i senga høres ikke dumt ut, selv om han ikke burde være der.

  5. Så fine ord! 🙂
    Jeg har lett etter bloggen din,men har ikke fått den opp før idag..!
    Nå finnes du,og jeg lurer på om du har det bra..hm..lege i sengen,du 😉

  6. Bloggen ble borte, ikke min skyld, og så ble det sommer og en masse annet å gjøre så da tok jeg meg likegodt en pause fra alt bloggeriet. Har travle dager, bortsett fra det har jeg hatt en fin sommer, og har det bra. Takk for omtanken 🙂

Legg igjen en kommentar

