Ren ubesudlet lykke

kaffe lykkeNoen dager er spesielle. I går var en slik dag. De spesielle dagene kommer uventede og overraskende. Helt av seg selv. Jeg trenger ikke å gjøre noe. De kommer ikke så ofte, men ofte nok til at jeg ikke glemmer dem. I går var en slik dag jeg kommer til å huske lenge. Hvorfor? Fordi det skulle bli en dag fylt med ren og ubesudlet lykke. Når jeg omsider la hodet på puten så kunne jeg kjenne lykkerusen i hele kroppen og jeg er helt sikker på at jeg sovnet med et smil rundt munnen. Lykkelig. Når jeg våknet i dag hadde jeg fremdeles den gode følelsen i kroppen. Det var ingen grunn til å føle lykke i går. Det var en helt vanlig lørdag. Jeg var alene. Likevel dukket den opp. Jeg satt på verandaen i vårsol og samlet fregner mens jeg leste i en bok og drakk deilig kaffe. Med ett slo det meg hvor heldig jeg er, og jeg la bort boken og bare satt stille mens tankene fikk lov å leve sitt eget liv.

Tenk, jeg er født i Norge. I Norge. Et vakkert land med storslått natur. Med rent vann og ren luft. Jeg kan puste inn ren luft hver eneste dag. Jeg kan drikke vann fra springen. Jeg kan sitte på verandaen en hel dag uten å gjøre noen ting. Annet enn å tenke. Det er fred her. Jeg lever i en tid da det er fred i Norge, og jeg bor her. Jeg slipper å forholde meg til krig, annet enn på nyhetene. Jeg slipper å bli skutt på når jeg går ut. Jeg slipper å flykte, annet enn fra meg selv. Jeg slipper å bli voldtatt og torturert av fiendens soldater. Jeg slipper å sulte. Jeg kan spise hva jeg vil. Jeg har penger og kan kjøpe nesten hva jeg ønsker, til og med litt lykke. Jeg bor trygt. Huset mitt er ikke i fare for å bli bombet. Naboene er hyggelige. De hilser og sier «hei». De smiler, de fleste av dem. De virker vennlige, selv om jeg ikke kjenner dem.

Jeg bor i Norge. Jeg kan gjøre hva jeg vil. Bli hva jeg vil. Være den jeg er. Realisere meg selv så mye jeg vil. Jeg har muligheter. Jeg har en jobb jeg elsker. Jeg kan skrive hva jeg vil på Internett uten å bli sensurert, nesten. Jeg blir ikke forfulgt på grunn av troen min eller hudfargen. Vennene mine kan jeg velge selv. Jeg har en egenverdi, selv om jeg er kvinne.

Jeg elsker og jeg blir elsket. På den måten jeg ønsker selv.

I dag er det søndag. Jeg har fri. Løvet har begynt å sprette på syrinen. Jeg har god kaffe og fine tanker. Det er fint å være meg.

14 responses to “Ren ubesudlet lykke

  1. Ta vare på gullglimtende dager. Man trenger dem. Og la oss huske at tross kiv og splid, politikk og tull leve vi i et deilig alnd, et fritt land og et fredelig land. Med plass til deg og meg.
    God kaffe 🙂

    • Ja, man trenger de dagene. De gode dagene. Og mange ganger tenker jeg at jeg ikke skjønner hvor heldig jeg er som bor i dette landet. God kaffe!

  2. Hmm..fint skrevet. Og fint å ha sånn dag. Vi er heldige,jeg er helt enig. Noen ganger skal vi stoppe opp. Og kjenne det.
    🙂 ha fortsatt fin søndag.

    • Takk. Og ja, vi er heldige på mange måter. Selv om det er vanskelig å huske akkurat det i hverdagen. Fortsatt god søndag Bente 🙂

    • Ble en fin søndag! Men nå er det mandag. Og denne mandagen er ikke dagen for å kjenne på lykke, men helt andre ting. En viss rettsak starter i dag.

      • For din egen del; bruk minst mulig energi på ovenfornevnte rettsak. Det kommer til å ta helt av…dessverre.

        • @Torbjørn Ja, det er nok et godt råd, selv om det ikke er lett å etterleve da alle media flommer over. Men man får forsøke så godt man kan.

  3. Thi-Hi 😉 Skulle tro du er nyforelsket jo 🙂
    Ellers er jeg helt enig med deg ❗ Livet her i Norge er herlig, men likevel klager og syter masse folk. Gadd vite hvorfor egentlig… ❓

    • Kanskje nyforelsket i livet? Noen ganger oppdager jeg det på nytt. Og da får jeg slike stunder. Klager av og til jeg også, før jeg husker at jeg egentlig har det veldig bra.

Legg igjen en kommentar

