Nå kommer våren

solbriller kaffeHva er det egentlig med våren? Jeg får lyst til å skrive lange setninger og bruke store betydningsfulle ord. Våren gjør noe med meg. Det er nesten slik at jeg kommer i full lykkerus bare fordi dagene blir lysere og solen begynner å varme. Jeg kan ta frem solbrillene mine. Kle av meg de tykke klærne. Finne frem sko og klær med farger. Kan rydde bort sokkene og gå barføtt i sko. Livet mitt er jo akkurat det samme hele året. Likevel påvirker årstidene meg. Hver vår føler jeg meg, for å bruke et klissete utrykk, som en nyutspringet rose. En stor rød en med friske morgenduggdråper på. Jeg våkner til liv. Strekker meg mot lyset. Åpner meg.

Alt blir så enklere. Alt følels bedre. Forventingene sitrer. Vår og sommer ligger foran meg. Så mange dager å nyte. Så mange netter å nyte. Solnedganger. Soloppganger. Vinterens mørke, snø og kulde er glemt. Eller kanskje fortrengt. Nå er det vår. Vi starter på denne fantastiske årstiden hvor mennesker og natur livner til og alt blir frodig. Jeg har kick off med en skikkelig vårvask. Tak, vegger, vinduer, inne og ute. Vasker ut all vinterstøv, alle fyringspartikler. Når det er vår skal det være rent. Det skal dufte friskt. Solen skal ikke skinne på skitne vinduer, men på blanke, fine vindusflater. Ingen ting skal stoppe lyset fra å nå inn i alle krinker og kroker.

Jeg skal også ha en vårrengjøring. Hudpleie. Fotpleie. Nye klær og sko. Nye solbriller, selv om jeg har mange fra før. Man kan aldri få for mange solbriller. Jeg ønsker meg solbriller som passer til alle antrekk og anledninger. Diskre. Saklige. Fargerike. Store. Små. Firkantete. Runde. Ovale. Trendy. Nostaligiske. Retro. Morsomme. Jeg elsker solbriller. Kanskje fordi de er tause vitner om lys og sol.

Jeg drikker kaffe mens jeg tenker på alt jeg skal gjøre fremover. Jeg blir ikke sliten. Jeg blir fylt med god energi. Fine tanker. Gode følelser. Pitrende forventninger. Ja, våren er definitivt her.

9 responses to “Nå kommer våren

Legg igjen en kommentar

