Mona Grudt og jeg

sminkepungen Mona GrudtHva er likheten mellom Mona Grudt og meg? Flere enn jeg trodde skulle det vise seg. Nettaviser skriver mye rart. Noen ganger kan man undre seg over nyhetsverden. Det var det første jeg tenkte når jeg klikket meg inn på overskriften «I sminkepungen til Mona Grudt«. Hvorfor jeg gjorde det aner jeg ikke. Det «bare skjedde». Og det er vel også grunnen til alle disse merkelige «nyhetene» har livets rett. Vi har en makaber interesse for hva andre gjør. Særlig kjente mennesker. Hva skiller oss fra dem. Hva gjør oss lik dem. Vi har også en overoptimistisk innstilling til at det kan lære oss noe. Hvor mange ganger har du klikket deg inn på et innlegg eller kjøpt et blad på grunn av overskrift du trodde du skulle finne svaret på noe du lurte på, og ble skuffet. Ala hvordan bli en bedre elsker, ti ting du ikke visste om sex, eller hvordan bli naturlig vakker. Jeg har i alle fall gått i den fellen mange ganger. Etterpå sitter jeg igjen med følelsen av å ha blitt snytt. Det er jo bare kjente ting som har fått en ny overskrift.

Så til likheten mellom Mona Grudt og meg. Jeg hadde tenkt at sminkepungen hennes innholdt en masse dyre, lekre produkter, og at dama gikk rundt daglig med profesjonell make up. At hun ikke viste seg utenfor døren uten en masse greier i ansiktet. Men neida. Dama er restriktiv til daglig og bruker ikke særlig sminke. Hun sier at det ikke er så mye som skal til for å føle seg fresh. Vippetang og litt rouge. Jeg kjenner at jeg begynner å digge dama. Jeg kjenner meg igjen. Det er jo det jeg gjør! Det er noe befriende med skjønnheter som står frem og innrømmer at de bruker lite sminke i disse tider da vi kvinner blir bomabadert med alt mulig rart vi skal kline inn i ansiktet og på kroppen for å være «perfekte kvinner», «ordentlige kvnner». I tillegg skal det helst være dyrt. Det er tidkrevende å følge alle disse rådene vi får om sminke, manikyr, pedikyr, kroppspeleie og så videre. Jeg har i alle fall ikke tid til det. Ikke har jeg lyst heller!

En annen likhet mellom Miss Universe 1990 og meg er at vi bruker Pampers våtservietter til å fjerne sminke. Dette er en innrømmelse jeg aldri ville ha kommet med hadde ikke Mona Grudt gått foran som et godt eksempel. Hvem bruker vel våtservietter man vasker stumpen på babyer med i ansiktet og snakker høyt om det? Kan Mona Grudt. Kan jeg. Det er både billig og effektivt. Heretter skal jeg stå frem med hevet hode.

Hun farger vipper og bryn hjemme. Det gjør jeg også. På søndager. Ikke alle søndager da. Nå er fargen så bra at den holder i ca 30 – 40 dager. Ikke koster den skjorta heller og varer lenger enn salongfarger. Fargingen gjør at jeg slipper å bruke mascara hver dag. En runde med vippetangen holder i massevis til hverdags. Så litt farge i kinnene og vips, jeg er fresh og klar for en ny dag på rekortid. Jeg har aldri forstått de som bruker en evighet på badet før de tør møte dagen. Så mye bortkastet tid.

Det er en ting vi ikke har til felles. Hun bruker håndkremen Welda til ansiktet. Håndkrem i ansiktet? Skeptisk. Jeg bruker Decléor sin roseolje og har ingen planer om å bytte den ut. Å ja, det er en ting til vi ikke har felles. Jeg har aldri vært Miss Universe. Det bare føltes slik et lite øyeblikk i gjenkjennelsens dunkle slør. Takk for et godt øyeblikk Mona!

8 responses to “Mona Grudt og jeg

  1. Kjente smilet krøp frem over ansiktet (helt sminkefritt) under lesningen.
    Deilig at det er noen «som går foran». Men vi tror vel kanskje at de er så mye anderledes enn oss, disse som har status i mediaverden.
    Tror ikke det, nei.
    Ha en fin helg og God Kaffe!

  2. Sminkefritt her også i dag.

    Til hverdags bruker jeg vippetang og mascara. Jeg er heldig – har naturlig ok hud og røde lepper.

    Farger faktisk også vipper og bryn hjemme! Da kan jeg se våken ut i helga også. Rett fra senga. Er så blond at uten farging så forsvinner øyne og bryn nesten helt.

    Skeptisk til de serviettene. De er veldig «sterke» og jeg tror de ville drept min sensitive hud. Jeg bruker kun slike til å vaske avtrekksviften på kjøkkenet. De tar alt fettet med en gang…

    Jeg bruker kun varmt vanm hvis jeg bare har mascara på. De få gangene jeg bruker foundation så bruker jeg rensemelk eller en olje/fet krem.

    Det er godt å se at «kjedisene» bare er folk de også. 😀

  3. Tilbaketråkk: Kaffe, pupper og penger·

Legg igjen en kommentar

