Å bli gammel

å bli gammel amaroneJeg begynner å bli gammel. Mange ting tyder på det, og stadig flere tegn dukker opp. Ta denne helgen for eksempel. Jeg har vært hjemme. Hele helgen. Alene! Jeg så på gullrekka fredag. Sport, Mesterens mester og Norske attraksjoner med Linda Eide på lørdag. Jeg drakk ikke Amarone, men Farris.  På formiddagen hadde jeg lørdagsvask. Slik som de hadde i gamle dager. Når begynte jeg å bry meg med lørdagsvask egentlig? Vasking var slikt jeg gjorde mellom alt det andre. Jobbingen, shoppingen, kafeturene, festene. Nå er lørdagsvask viktig.

Et annet tegn er dette med soving. Jeg sover ikke. Eller, det vil si, jeg sover jo, men veldig lite. Bare et par – tre timer i løpet av natten. Gamle mennesker sover lite har jeg hørt. De trenger ikke så mye søvn. Kanskje det bare er en fase? Før kunne jeg sove til langt utpå dagen. Sove bort dagen. Nå dubber jeg av noen få timer i løpet av natten. Jeg plages ikke av det, merkelig nok. Jeg er ikke trøtt. Sover ikke om dagen, tar middagshvil eller dette de kaller nøkkelsøvn. Jeg har god søvnhygiene. Jeg burde sovet mer. Jeg burde trenge mer søvn.

Jeg ser jo på kroppen at den ikke er tyve år lenger. Det plager meg heller ikke. Jeg skjønner at det burde ha plaget meg når jeg leser magasiner og aviser, men det gjør det ikke. Jeg burde ha tatt hjemmespa i steden for å vaske. Føttene skriker etter fotbad, peeling og nærende pleie etter en lang vinter med tykke sokker på. De har fått trævler på helene, slik som gamle damer har. De kan ikke vises frem i sandaler når våren kommer uten en skikkelig vårpuss, men jeg gidder ikke. Det får fotpleieren ta seg av, når jeg gidder å bestille en time.

Og så dette med å kjede seg. Før kjedet jeg meg fort om jeg var alene hjemme. Nå kjeder jeg meg ikke lenger. Jeg surrer rundt hjemme og plutselig har helgen gått uten at jeg har gjort noe som helst, eller snakket med noen.

Likegyldig nei. Det er bare ikke de samme tingene som er viktig lenger. Lørdagsvask er viktigere enn spa. Å være våken er viktigere enn å sove. At kroppen virker som den skal er viktigere enn hvordan den ser ut. Hmm. Jeg begynner definitivt å dra på årene. Plager det meg? Merkelig nok ikke.

19 responses to “Å bli gammel

  1. Deffinitivt, du har startet på eldreprossessen, men gammel…nei, det tror jeg ikke. Jeg kaller det «ro i sjela.»

  2. Jeg mener bestemt at jeg ikke er gammel enda, men jeg kjenner igjen noen av tingene du beskriver.

    Jeg tror ikke nødvendigvis at det har noe med å være gammel å gjøre. Det er vel bare det punktet der en trives med seg selv slik en er? Er det voksen det kanskje?

    Så lenge du trives er alt vel. 🙂

    • For femti år siden ville jeg nok ha vært gammel. I dag føler jeg meg gammel. Datt på holke på et fortau i går, og det er bare flaks at jeg ikke brakk hofta. Den er bare blå. Heldigvis!

      Trives er fint!

  3. Kjende at eg vart litt misunnelig på det at du treng så lite søvn. Skulle ynskje eg kunne klare meg på nokre få timar.

    Men det anar meg at det berre er fordi eg har ein baby som styrar kor mykje (les:lite) eg får sove om nettene 😉

    • Heldigvis er det en periode som går over, har jeg hørt. Dette med babyer som våkner til alle døgnets timer. Du kan se frem mot bedre tider. Babyen sover, du sover og masse kos når dere er våkne. Hadde jeg hatt baby hadde jeg helt sikkert trengt mer søvn.

  4. Du skriver så godt og gjenkjennelig, Jenny. Det virker som du har ro og annet perspektiv på hva som er ‘viktig’ nå enn ‘da’.
    Det med søvn er rart. Jeg husker når jeg var syv år, jeg la øret inn til radioen og ventet – ventet i flere timer! – på barnetimen for de minste. Lys våken og med energi. Nå kan jeg sove til verdens ende og tilbake … kjennes det ut som … 🙂

    • Tusen takk!

      Måtte smile. Du fikk frem gamle, gamle minner. Jeg ventet også på barnetimen. Lenge lenge. Selv om kroppen boblet av energi ventet jeg stille.

  5. Hva er å bli gammel, egentlig?
    Kronologisk alder teller år, handlinger forteller om interesser og følt alder?

    Å sove er fint, når man får 🙂
    Ha en fin dag 🙂

    • Å definere det i vår tid er vanskeligere enn noen gang tidligere. En ting er år som telles, en annen ting er opplevd alder. Å bli gammel i dag er jo nesten tabu, uavhengig av år.

      Ja, sove er veldig fint. Skulle gjerne ha sovet litt mer. Ha en fin dag mormor!

  6. Liker å lese deg Jenny. Du har mange gode tanker om ting. Ikke at jeg er enig med deg i alt, men det er jo ikke noe mål.

    Og nei, jeg tror ikke du holder på å bli gammel. Du bare trives i eget selskap. Og det er fantastisk positivt 🙂

  7. Tusen takk Ellen! Og nei, det er ikke noe mål å være enig i alt. Enighet i alt skaper ingen nye tanker eller noe utvikling.

    Ja, jeg trives i eget selskap. Det er en god ting. Så lenge jeg ikke begynner å trives for godt.

Legg igjen en kommentar

