Vi vil ha pupp

pupper bryster kreftPupper er inn. Pupper er populært. Ikke bare pupper, men store pupper. Pupper i alle farger. Og hvorfor ikke. Pupper er jo noe som omtrent halve befolkningen har, og som den andre delen av befolkningen ønsker seg. De som søker på google og havner i bloggen min søker hovedsakelig etter tre ting. Pupper, tynn og kaffe. I ulike varianter. Det må være en stor skuffelse å havne i bloggen min, i alle fall for de som søker etter de to første tingene. Kaffe er det jo mye av, men det finnes ingen bilder nakne bryster eller artikler om hvordan man kan bli tynn. Det forklarer kanskje fluktfrekvensen fra bloggen. Dette må jeg jo gjøre noe med. Noe må de jo få igjen for søkene sine. Jeg kunne jo lagt ut bilder av puppene mine, men jeg altfor er for sjenert til det. Jeg må velge en annen vinkling!

I media kjempes en kamp nå for tiden. P4-meggene Astrid Gunnestad og brysthalverte Lisa Askvik har yppet til strid pupper bryster kreftangående rekonstruksjon av bryster etter brystkreft. De har også laget aksjonsgruppen «Vi venter fandenmeg ikke på ny pupp etter kreft» på Facebook. En gruppe over 18 000 personer liker. Lisa Askvik stilte i går på «Dagsnytt 18» på NRK sammen med parlamentarisk leder Helga Pedersen (Ap). Bakgrunnen for debatten var at vår flertallsregjering torsdag gikk imot forslaget til løsning i Stortingets helse-og omsorgskomite. Askvik jobber for at brystkreftopererte kvinner skal få en garanti om rekonstruert bryst innen et år. Hun spør også «hvorfor balle og ikke bryst»? Menn som får testikkelkreft og som må fjerne  en sten, får operert inn silikonsten innen tre måneder. Noen kvinner må vente i 10 år på å få rekonstruert et bryst. Dette synes hun er skandaliøst og kvinnediskriminerende. Jeg helt enig! Askvik lovet også å lage en visuell og lovlig demostrasjon som kommer til å gi gjenlyd utenfor landets grenser om ikke forslaget går gjennom. Jeg lover at jeg stiller! Jeg gikk jo glipp av alle de morsomme demostrasjonene på 70 tallet og går ikke av veien for å lage litt støy rundt en god sak.

1. mars. Si ja! Gi folket pupp til folket!

Pupper bryster kreftTil slutt. Litt forskning om pupper og kaffe. Svensk forskning antyder en kobling mellom kaffedrikking, bryststørrelse og brystkreft. Den er publisert i British Journal of Cancer. Helena Jernström undersøkte 270 kvinner og fant ut at kaffe fører til mindre bryster og også mindre risiko for brystkreft.

– En af forklaringerne kan være, at koffein hæmmer celletilvæksten. Men det kan også forklares ved, at kaffe påvirker kroppens hormonsammensætning. Kaffe er jo den største kilde til fytoøstrogener (plante-østrogener), sier hun. Det er bare halvparten av kvinnene dette gjelder for pga en spesiell genvariant som ikke alle har.

For å få redusert bryststørrelsen må man dikke minst tre kopper kaffe om dagen. Hmmm, det forklarer jo en hel del!

Pupper bryster kreft

Kaffe drikker man ikke uten risiko! Pytt pytt, størrelsen spiller ingen rolle bare de er noenlunde symmetrisk og man har god kaffe. De tøffeste av oss slutter ikke å drikke kaffe selv om det skulle føre til minipupper. Det viktigste er at vi har to, ikke en eller ingen!

24 responses to “Vi vil ha pupp

  1. Kaffe er sunt, om ikke dosene blir for store. Og godt! Pupper liker vi også. Blir skremt når jeg ser at mange får fjernet dem, helt uten grunn. Og så ikke får erstattet dem!? Det er jo ikke til å tro. Mens testikler blir fikset på …? *rister vantro på hodet*

    • Ja, dette er ti å riste på hodet av. Men pytt pytt, er det så farlig med noen pupper da, bare gutta får ha baller? Synonymet til manndommen.

  2. Pupp har fått en helt annen mening etter at jeg fikk barn. Utover det har de egentlig blitt helt likegyldige for meg:) Det lyder sikkert veldig dumt for mange …

  3. Kaffe skal helst kombineres med sjokolade, mørk! Eller blandes i marsipan. 🙂

    Vet ikke om det er noen medisinsk grunn til å vente med rekonstruksjon av bryst? Om det ikke er det burde det vært et tilbud som kom temmelig raskt.

    • Eh, nei. Kaffe kaffe kan brukes til nesten alt.

      Nei, det er ikke noe medisinsk som tilsier at man må vente 3 – 10 år for å få rekonstruert et bryst. Så ja, det bør komme på plass relativt fort. Innen et år.

  4. Jeg liker mine pupper.
    Jeg synes også det er en selvfølge at man ikke skal måtte vente lenge for å få noe som ligner mest mulig på sin egen pupp.
    Kvinner: reis dere i puppesolidaritet! 🙂

  5. Hva med cola og andre koffeinholdige drikker da?

    For min del, dersom noen skulle ønske seg puppe-donasjon så si ifra… Jeg har hatt ubehagelige store hele mitt liv, og tror neppe jeg ville rekonstruert brystene dersom jeg fikk kreft. Men det er meg.

    Og det at menn får silikon sten etter bare 3 mnd et utrolig, men jeg tror også at det kan ha sammenheng med att inngrepet er mye mindre sammenlignet med en brystrekonstruksjon. Så jeg støtter de som vil ha ventetiden for å få rekonstruert sine bryst kraftig redusert.

Legg igjen en kommentar

