Jeg er avhengig

avhengigDet er helt åpenlyst at jeg er avhengig av kaffe. Om dagen ikke starter med to store kopper  i fred og ro, så er jeg alvorlig ute og kjøre. Hodepine. Rastløs. Negative tanker. Grinete. Det samme med sigaretter.

I helga fant jeg ut at jeg hadde en ny avhengighet og den har jeg bare på vinteren. Nå skal jeg klage litt over vinteren igjen. Kulde. Tørr luft. Hva skjer med huden da? Min blir livløs og tørr. Jeg føler at jeg går med en maske. En stiv en. Det eneste som hjelper er Decléor Aromessence Rose D’Orient. Eller på norsk. Decléor  sin roseolje. Den oljen har reddet huden min. Sammen med Elisabeth Ardens Eight hour cream.

Roseoljen blander jeg inn i fuktighetskremen og bruker den morgen og kveld. Eight hour cream bruker jeg på spesielt tørre flekker, på lepper og neglebånd. I helgen var det tomt for olje og hudpleiesalongen var stengt. Jeg fikk nesten abstinenssymptomer. Og ble fryktelig grinete fordi huden føltes så tørr. Fuktighetskrem virket bare kortvarig, selv om jeg har en veldig god en. Jeg vurderte nesten å ringe hudpleiedamen og klage min nød i ren desperasjon. Mandag morgen sto jeg utenfor salongen og trippet utålmodig klokken 09.00.

Noen ganger vet man ikke at man er avhengig før man må avstå fra det man er avhengig av. Når tilgangen er kuttet. Før det så gjør man bare det man pleier uten å tenke over det. Nesten automatisk. Nå er det ikke så ille å oppdage at man er avhengig av hudolje. Det er en bagatell.  Det hadde vært  mye verre om oppdagelsen hadde handlet om vin!

8 responses to “Jeg er avhengig

  1. Det var jeg også. Så sluttet jeg. For et år siden sluttet jeg å røyke. Jeg drikker kaffe noen ganger. Men må ikke lenger.
    Det er gøyere å ikke være avhengig!

  2. Så flink du er! Hvordan klarte du å slutte?

    Kaffe vil jeg ikke slutte med. Det er mange positive ting ved å drikke kaffe, men sigarettene kunne jeg ha klart meg uten.

  3. Dagen er over 2 timer lenger siden vintersolverv. Så da er det ikke så lenge til man kan bli avhengig av våren!

  4. Lastenes sum er konstant, ble det sagt.
    Så da er det vel bare å velge og vrake blant lastene da.
    Synd så mange er dyre 🙂
    Kaffe? Slutte med kaffe? Ærr’u gæern???

    • Ja, det burde ha vært mye billigere å ha laster. Og kaffen min, den beholder jeg til evig tid! Så masse bra antioksydanter da gitt.

  5. Min gode venn Reza sier at østens roser IKKE må smøres på huden i form av olje, men derimot spises. Fuktigheten til huden skal komme innenifra, og roseblad som blir inntatt, sørger deretter for at huden blir elastisk og myk. Mye billigere, og mye bedre, roseblader smaker jo som søt frukt, men best av alt…man trenger ikke cremen.

    • Joda, huden blir nok påvirket noe av det vi spiser. Likevel arver vi huden vår. Noen har sterk hud. Noen har sensitiv hud (som jeg har). Akkurat det er det lite å gjøre med. Huden blir ikke sterk uansett hva man spiser eller smører den med. Det er kun følelsen og det ytre kosmetiske som kan endres for en stakket stund med krem.

Legg igjen en kommentar

