En hemmelighet om sjokolade

kaffe non stopDet jeg skal fortelle nå er i grunnen en hemmelighet. Det er i alle fall ikke noe jeg snakker så høyt om for da tror alle, særlig kvinner, at jeg er gal. Jeg liker ikke sjokolade. Jeg forstår ikke hva som er så godt med sjokolade. Det er søtt og klissete. Det fester seg klebrig inne i munnen, på tungen, på tennene. Jo lysere sjokoladen er, jo verre er det. Verre smaker det. Å være kvinne og ikke like sjokolade føles nesten litt tabu. Det er litt utypisk. Det er slikt jeg ikke snakker om sosialt. Kvinner skal like sjokolade. Noen ganger later jeg som om jeg skjønner dette med sjokolade for ikke å bli sosialt ustøtt.

– Jenny, i går var jeg så deppa at jeg spiste en halv kilo sjokolade. Og vet du hva. Det hjalp.

– Ja, det hjelper mot alt. Mumle mumle. 

Jeg i utakt med de 90 % kvinnene som spiser sjokolade ukentlig, og de 70% som i perioder mener de er avhengige av sjokolade. Sjokolade slår til og med kyssing i følge noen forskere. Jeg er ikke i tvil om hva som setter endorfin og serotoninproduksjonen min i gang av de to tingene, og det er ikke sjokolade.

Non Stop

Men som med alt annet. Ingen regel uten unntak. Unntaket for meg er Freia Non Stop. Disse søte, små, glade, fargerike sjokoladelinsene. Mange tror de ulike fargene smaker likt, men det gjør de ikke. Min favoritt er gul. Gul smaker sitron. Gult er også pent. Gult minner meg om sommer. De jeg liker minst er de røde. De som har bringebærsmak. Jeg er ikke så glad i bringebær. Jeg skulle ønske at de smakte kirsebær. Yndlingsbæret mitt. De sorte og brune smaker vanilje. Vanilje smaker godt og mjukt. En annen favoritt er orange. Appelsinsmak selvfølgelig. Det smaker ikke like friskt som Cevita appelsiner, antagelig inneholder de heller ikke C vitaminer, men man kan likevel ane appelsinsmaken om man lukker øynene og kjenner godt etter. De grønne smaker ananas og eple. De er litt diffuse de grønne.

Jeg har drevet litt «forskning» på Non Stop. Det som irriterer meg litt er at det er for få gule og for mange grønne Non Stop i posene og at det varierer fra pose til pose. Jeg hadde trodd at de var samme antall av hver farge i hver pose. Det er det ikke. Jeg vet dermed ikke hva jeg får! Freia fyller visst posene sine på slumpt. Jeg synes de skal slutte med det. Jeg vil vite hva jeg får. Det skal være ca 288 Non Stop i en pose. Vel, ikke i mine poser. Fra 266 til 253. Jeg føler meg lurt!

Det er søndag. Det betyr Non Stop dag. En lang og lat dag hvor jeg skal nyte kruttsterk kaffe og en halv pose Non Stop. De gule først!

Ha en fin søndag.

22 responses to “En hemmelighet om sjokolade

  1. Sjokolade kan være godt og en ren nytelse, men kan også fremkalle kvalme og trang til å stikke fingeren i halsen.
    Jeg har en favoritt jeg aldri husker navnet på og som jeg spiser en gang i året (en belgisk en som en venn tar med hjem, en gang i året)
    Men jeg er ingen sjokoladefornekter.
    Om det er kvinnelig eller ikke å like sjokolade? Tror ikke det er noe kjønnsspesifikkt ved det, nei. Mer på individbasis 🙂

    Kos deg med kaffe og Non Stop. Og ja, de gule er best 😆

  2. Nå synes jeg det virker mer tabu å like sjokolade. Eller i hvert fall å SPISE sjokolade. Det gjør en bare ikke. For æsj, da blir en feit og har ikke kontroll over seg selv.

    Det er ikke riktig like ille å nyte så mørk sjokolade at den nesten er svart, i ørsmå biter, så små at en sjokoladeplate varer i ukevis. «Ja huff, jeg måtte bare kaste en bit sjokolade, den hadde ligget så lenge i skapet».

    Selv elsker jeg lys sjokolade. I store mengder i slengen. Men så er jeg feit og, da.
    🙂

    • Kjære Ellen! Det er noe som heter at man blir det man spiser. Det kan hende det, men jeg har enda mer tro på at man blir det man tenker. Si heller til deg selv at du er flott, enn at du er feit. Om du gjør det mange nok ganger så vil det i seg selv være med på å påvirke vekten. Ikke det at jeg vet hvordan vekten din er, det jeg vet noe om er hvordan tankene kan påvirke oss.

  3. Du har så rett Jenny, tankene styrer det meste, så flere av oss burde bli flinkere til å styre dem. Føler en seg vel er trøstespising uaktuelt 🙂

    Jeg spiser ikke så mye sjokolade som det kunne se ut som, men når jeg gjør det holder det ikke med en liten flis av noe brunsvart. Da må det være ei skål med noe lysebrunt 🙂

    • Det hjelper i alle fall om vi tenker mange negative tanker om seg selv. Heller tenke positive tanker. For de aller fleste av oss så er vi mer positivt enn negativt, men av en eller annen grunn fokuserer vi omvendt.

      Det er heller ikke forbudt og nyte en skål med noe lysebrunt av og til. For de som liker det 😉

  4. Jeg er ikke en stor sjokoladespiser jeg heller. Joda, jeg liker sjokolade, men det er ikke det jeg kjøper til meg selv når jeg skal trøstespise. Da kjøper jeg potetgull og salt lakris.

    Dette med sjokolade og jenter tror jeg er nok en av disse oppkonstruerte filmmytene. En ser den dumpa jenta sitte ved kjøkkenbordet mens hun spiser sjokoladeis med spiseskje ut av en 2-litersboks.

    Kos deg med stopene dine. Jeg merker ikke forskjell på fargen, men jeg spiser de ikke så ofte heller. Bøyer meg for en eksperts mening.

    Litt engstelig for mangelen på fritidsaktiviteter når du sier du teller de… 😉

  5. Jeg har hatt tre favoritter oppgjennom livet. Den første var Lohengrin, så tok Troika over en gang på åttitallet, for deretter å kulminere i en ren orgasme ved århundreskiftet da jeg omfavnet Gullbrødet.
    I dag må jeg desverre holde meg til mørk sjokolade uten sukker. Livsstilsykdom nr. 1 har innhentet sukkermonsen.

    • Lohngren går faktisk an. Den hadde jeg jammen glemt. Håper du finner noe annet du kan momse som du liker da. Og som ikke er søtt. Det er jo mye som er godt, det trenger ikke å være søtt ( i alle fall ikke for meg).

  6. Jenny – du får sagt det. 🙂 Nå skal det sies at jeg liker både mørk kokesjokolade, melkesjokolade og firkløver, men det er noe eget ved non stop – HELT ENIG!
    Jeg liker også de gule sammen med de oransje best. Jeg tror ikke du hadde likt at jeg kom på non stop – besøk. 😉 (Oj, nå var jeg dyp).
    Og nei, non stop-sjokoladen er IKKE det samme som m&m, som for min del, er redselsfull i smak og farge.

    Non stop-sjokolade i munnen – suge på de til de er myke, til gulfargen’ er lett å ‘ta av’ med tungen, og med et lite knas kjennes smaken. NAM!

    • Hmm, vi hadde nok kranglet om non-stoppene ja. Og du har virkelig skjønt hvordan man skal nyte en non-stop!

Legg igjen en kommentar

