Lykke og risiko

kaffe risikoLykke. Er både et tydelig og diffust ord. Hva betyr det å være lykkelig? Et ord som i alle fall rommer følelser. Glede og velære for eksempel. Lykke er også koblet mot forelskelse og og kjærlighet. Velferd og penger. Helse. Mestring. Filosofer og forskere har vært  opptatt av lykke. Nå lager man lykkeindexer for å måle hvor lykkelig menneskene i et land er. Forbes Magazine kåret Norge til det lykkeligste landet ut fra  89 variabler som er organisert i åtte undergrupper; økonomi, forretningsdrift, offentlig forvaltning, helse, sikkerhet, personlig frihet og sosiale goder. Det sier noe om levestandarden, at de fleste av oss har det godt, men det sier ikke noe om personlig lykke eller ulykke. Da må vi ned på individnivå. Til deg og meg.

Professor Fred Schroyen ved Norges Handelshøyskole har sammen med Karl Ove Aarbu skrevet en rapport basert på analyser av en studie av 1500 mennesker.  Funnene deres tilsier at lykkelige mennesker er mindre risikovillige enn de som ikke er så lykkelige. Bortsett fra de som er lykkeligst, de tar flere sjanser sammen med de ulykkelige. De fant også ut at kvinner var mindre risikovillige enn menn.

For meg gir det mening. Jeg er trygghetsnarkoman. All form for utrygghet er ødeleggende for min lykke. Jeg kunne aldri ha satt meg i en situasjon hvor inntekten ble uttrygg. Jeg vil ha fast lønn på kontoen hver måned. Jeg vil vite hva jeg har å forholde meg til. Reptilhjernen min forteller meg at jeg ikke skal krysse gaten når det er rød mann. At jeg ikke skal gå alene på skumle steder om natten.  At jeg skal se meg for før jeg hopper eller stuper.  Alle disse forsiktighetsreglene som jeg ikke tenker over, som jeg bare gjør rent intuitivt. Det betyr vel at jeg ikke er lykkeligst, bare lykkelig?

Det er helt greit. Jeg trenger ikke være lykkeligst. Det holder lenge å være lykkelig. Da er jeg i alle fall ikke ulykkelig. Men når er jeg lykkelig? Er det konstant, eller varierer det? Jeg har vanskelig for å definere at jeg er lykkelig som et konstant fenomen. Det er lettere å definere at jeg er glad eller tilfreds. At jeg ikke er ulykkelig. Lykke er noe jeg kan føle i korte glimt. Noe jeg kan fange i øyeblikket og vips så er den borte igjen. Ting som kan gi meg en følelse av lykkerus:

En god kopp kaffe.

Å betrakte fullmånen mot en stjerneklar himmel.

En time hos hudpleier, eller en god fotmassasje.

Nyte et måltid sammen med god vin.

Få igjen penger på skatten.

Få bekreftelse på noe jeg gjør bra eller på hvem jeg er.

Gå barfot på en myk strand.

Sitte foran peisen en kald vinterdag og slippe å gå ut.

Å se at andre blir glade for noe jeg sier eller gjør.

Det er disse trivielle tingene. Disse banale hverdagstingene. Det som skjer i nuet som oftes gjør at jeg kan føle lykke. Som forteller meg at jeg ikke er ulykkelig. Hva får deg til å føle lykke?

11 responses to “Lykke og risiko

  1. Jeg synes min lykkefølelse kommer i små,korte øyeblikk. Ikke sjeldne. men korte.
    Har veldig gjenkjennelse på det du sier om trygghet 😉

  2. Lykke kommer flyvende som små fnugg, og det gjelder å være våken da, så en kan fange dem i hånden 🙂

  3. Man er vel lykkelig de stundene man absolutt ikke tenker at man er ulykkelig.
    Bortsett fra det, så er lykke vanligvis knyttet opp mot hell, kontra uhell/ulykke?

Legg igjen en kommentar

