Motivasjon

kvalitetsbloggerPlanløs søndag. Akkurat slik jeg liker dem. Bare meg, mac-en min og en god kopp kaffe. Jeg surfer rundt og leser først nettaviser, så blogger. Av og til dukker det opp diskusjoner om hva som er kvalitetsblogger og hvordan man kan fremme dem. Ikke vet jeg. Jeg vet bare hva jeg mener om blogger. Hvilke blogger som har verdi for meg. Hva som motiverer meg til å lese blogger. Motivasjon tror jeg er et stikkord. Hva motiverer oss mennesker? Det er både likt og ulikt.

Jeg blir motivert av ting som interesserer meg. Det er ulike ting som interesserer meg. Kanskje kan man si det avhenger av dagsform og humør. Noen ganger ønsker jeg noe lett, noe morsomt, noe som pirrer nysgjerrigheten, noe som er annerledes. Orginale tanker. Gode setninger. Andre ganger kan det være diskusjoner om mer samfunnsviktige ting. Ikke for samfunnsviktig. Jeg ønsker ikke å føle at jeg er på jobb.

Blogger som er intense i forhold til en sak og skriver om det hele tiden blir jeg rett og slett sliten av, uansett hvor god saken er. Da rygger jeg ut. Ikke fordi bloggen ikke er bra, viktig eller samfunnsnyttig, men fordi jeg ikke orker. Jeg blir utslitt. Utmattet. Umotivert.

Jeg liker trivialiteter. Jeg liker hverdagsliv og hverdagstanker. Noe som kan få meg ut av det «alvorlige livet». Noe som får meg til å føle at jeg ikke er på jobb. At jeg slipper å ta stilling og argumentere for det. Jeg kan like, eller ikke like. Jeg kan bli og lese. Jeg kan sufre videre. Jeg kan oppdage en artig setning eller et interessant menneske. Jeg kan bli berørt eller være likegyldig. Internett gir en fantastisk mulighet til bare å være til, surfe planløst rundt og oppdage ting.

Hyggelige mennesker motiverer meg. Kommunikasjon motiverer meg. Diskusjon. Å få svar på kommentarer motiverer meg. Da kommer jeg gjerne tilbake. For å ta en kopp kaffe mens jeg leser og kanskje mener noe om det jeg leser. Eller kanskje ikke. Å bli sett og hørt er i seg selv svært motiverende for de aller fleste mennesker og er et grunnleggende behov. Å bli usyneliggjort motiverer ingen.

Er bloggen min en kvalitetsblogg. Neppe. Ikke er den samfunnsnyttig heller. Ikke fordi jeg ikke mener noe, for det gjør jeg. Noen ganger mener jeg altfor mye. Jeg kommuniserer det bare ikke så ofte ut her. Ikke klarer jeg å holde meg til ett tema. Jeg har ingen spesiell sak jeg vil fremme. Det er ikke stor litteratur en gang.

Her er det  bare meg, mine hverdagstanker og kaffefunderinger. Et bittelite utsnitt av alt det som er meg og tankene mine. Akkurat bare det jeg vil du skal vte. Ikke mer.

Hva motiverer deg til å engasjere deg i blogger?

10 responses to “Motivasjon

  1. Omtrent det samme som motiverer deg, tror jeg. Ord som fenger, setninger som gir eller kanskje krever, litt.
    Et tema som jeg gjerne vil lese mer om, se andre meninger om. Eller rett og slett få en god latter.
    Alt etter humør og helse, som jeg pleier å si.

    Maseblogger blir vanskelige, for det blir det samme «oppatt og oppatt». Ikke for det, jeg har vel maseblogget min del, jeg også.

    Da er det godt å slentre inn i en trivialitetsblogg og få ristet av seg mas.

    Ha en vakker søndag 🙂

  2. Jeg er mye enig, men i tillegg til andre faktorer så er det jo også dagsform. Noen ganger vil jeg gjerne lese noe som treffer hjernen og andre ganger vil jeg lese det som treffer hjertet. Ofte vil en bare le.

    Ha en fortsatt fin søndag!

  3. Ja blogger, hva søker jeg der? Det varierer selvfølgelig. Egentlig tror jeg at jeg rett så ofte er å finne i ytterpunktene.

    Selvfølgelig er det fint med mulighet for å lese nøkterne og kunnskapsbaserte analyser av forskjellig. Andre ganger kan overdrivelser og udekket ensporethet være mer attraktivt, særlig fra skribenter som kan kombinere slikt med humor.

    Fellesplattformer kan noen ganger være vanskelige å forholde seg til. Imidlertid kan det være greit å huske at et hvert nettsted blir summen av brukerne, verken mer eller mindre. Likevel utvikler de seg forskjellig, i forhold til aktuelle temaer og generell tone, men også på det rent sosiale planet. Dette behøver for øvrig slett ikke problematiseres.

    Ellers setter jeg pris på rene tema – blogger der jeg deler interesse, det kan være alt fra foto til historie.

    Rent generelt synes jeg blogging har tapt en del på det negative fokuset som har vært omkring anonymitet siste halvår, og ved at enkelte nettbrukere har fått utløp for egne frustrasjoner ved uhemmet å kunne slå ned på ”tanker og holdninger som fører til terrorisme”. Dette har etter hvert fått en del absurde utslag, som dessverre har ført til at selv enkelte bloggere med moderate synspunkter har valgt å tie.

    Selv velger jeg å se hele internett som forskjellige rom å gå inn i, etter de behov og ønsker en eventuelt måtte ha i øyeblikket. Som ellers i tilværelsen kan man hente fram forskjellige sider eller egenskaper, tilpasset det rom eller den kontekst man er i. Ølstue eller katedral, ingen vil vel forvente nøyaktig den samme adferd fra sine medmennesker uavhengig av omgivelsene ellers.

  4. For meg varierer behovet en god del. Noen ganger vil jeg bare lese noe som får meg til å smile eller som gir meg en god stemning, mens andre ganger mener jeg noe og søker andre som også mener. Etterhvert som jeg har blitt mer kjent med ulike typer blogger er det lettere å finne dem som viser det jeg vil ha.

    Akkurat som lesebehovet endrer seg endrer også jeg meg; noen ganger er det mye som engasjerer meg og som må skrives ut, i mer rolige perioder er det dempede, hverdagslige tekster jeg skriver. Over tid blir det en fin blanding av begge deler, tror jeg.

    Jeg liker variasjonen.

  5. @ mormor. Etter humør og helse var en god metafor. Enig,

    @ sotengelen. Dagsform er et poeng. Hjernen må ha sitt, og hjertet må ha sitt alt etter dagsform og humor.

    @ rune. Ja, alle blogger er bare summen av brukere. Vi gjør feks FL til det vi ønsker selv. Jeg har ikke fått med meg så mye av den anonymitetsdiskusjonen jeg.

    @ ege denne. Har lest innlegget. Liker godt linkene til alle kvinneinnleggene! Der er det mer jeg skal lese.

    @ lammelåret. Jeg synes det var vanskelig når jeg var ny blogger, å finne blogger jeg likte. Nå har jeg funnet noen, og utvider stadig. Bloggen din gir fin variasjon. Liker.

  6. Tilbaketråkk: Derfor blogger kvinner om trivialiteter | Frøken Makeløs·

  7. Tilbaketråkk: Kaffe, pupper og penger·

Legg igjen en kommentar

