Kvinner er ikke sexobjekter

sexobjekt feminismeEt av verdens mest forvirrende utsagn må være at kvinner ikke er sexobjekter. Det er bare å ta en titt på alle magasiner og aviser, eller ta seg en tur ut i disse julebordstider så kan man jo lure på om det er en grov spøk.

Kvinner stjæsjer seg, eller lar seg stæsje på alle mulige måter. Moteriktige klær, sminke, parfyme, stiletthæler og kosmetisk kirurgi. For ikke å snakke om utringingene ved brystpartiet som stadig senkes og skjørtelengdene som stadig kryper oppover. Nei, det er ikke uttrykk for minimalisme, selv om minimalisme har blitt moderne, i alle fall når det gjelder interiør.

Vi kan heller kalle det en form for maksimalisme. Noen kvinner forsøker å gjøre det maksimale ut av sin kvinnelighet eller rett og slett maksimere sin erotiske kapital.

Når kvinner skal ut på byen så bruker de fleste av oss alle tilgjengelig knep for å se bedre ut. Se bedre ut er ofte synonymt med å være tiltrekkende og attraktiv. Røde lepper. Sotede øyne. Glinsende strømper. Pene lår som kommer til syne under kjolekanten. Stiletthæler som får bena til å virke lengre. Det er få som går på julebord i bunad. Det er få modeller som blir påkledd bunad. For å ta et eksempel. Bunadskledde damer er pene. De utstråler noe traust og trygt. Det er få som synes det er sexy. Annet en de med bunadsfetisj, og det er det ikke så som har.

Attraktiv er ofte synonymt med sexy for det motsatte kjønn. Noen overdriver sminke og underdriver klær, og ser litt slutty ut. Det er en stor forskjell på slutwalk og catwalk i forhold til stil, men begge disipliner har som formål å være mest mulig sexy, selge mest. Klær, eller seg selv. Så er det en stor forskjell på hva ulike mennesker mener er sexy og det blir det avgjørende i forhold til hvilken kategori man havner i.

Ikke det at det er galt å forsøke å gjøre det beste ut av det vi har fått tildelt. At vi forsøker å fremstå best mulig. Men når vi legger mye i å fremstå som attraktive og bruker alle tilgjengelig midler, kan vi kvinner da bli sinte når vi blir tatt for å være sexobjekter, eller nekte for at vi er det? Og er det så galt å være sexobjekt av og til?

8 responses to “Kvinner er ikke sexobjekter

  1. Alle er sexobjekter. Både menn og kvinner ønsker å fremstå som sexy og tiltrekkende,ja, nettopp som sexobjekter. Sex er jo det vi ofte er ute etter når vi går ut, og selv ihuga og beinharde feminister ønsker å fremstå som tiltrekkende.
    Det er ikke noe galt i å bli et objekt for en annens lyst. I min verden går det begge veier. Vi nyter og liker å bli nytt.

    Tenker jeg.

  2. Eg ser på kvinner som sex-objekter – også. Men først og fremst som menneske. Eg er interessert i mennesket bak stæsjen. I blikkontakt. Bra
    skrive.

  3. Så vennligsinnet dere er ovenfor å være objekt da 🙂

    Krage: Takk! Er de objekter om du først og fremst er interessert i mennesket?

  4. Hmm. Hvorfor måtte jeg godkjenne min egen kommentar? Trodde jeg hadde satt kun første kommentar til godkjenning, så fritt frem..

  5. ***

    Nekter ikke, nei….
    og sexy hot og elsket høyt
    er en Illusjon vi deler så godt—
    innerst inne ønsker jeg
    å bli elsket høyt og da
    kompenserer jeg med Kropp og Klær
    men jeg blir elsket mindre da…

    *

  6. Klart vi vil bli sett på med positive blikk – og de blikkene får vi ikke ved å kle oss i sekk og aske. Altså, jeg er et grusomt dårlig eksempel, for stæsjing er ikke min sterkeste side, men selv jeg forsøker sminke meg og slikt når jeg skal ut på byen hvert skuddår.

    Alle, uansett kjønn, er jo sexobjekter. Det er slik verden drives videre, det er derfor vi forplanter oss. Veldig positivt. Og hvilken kvinne sikler ikke litt ved synet av menn i dress …? 🙂

Legg igjen en kommentar

