Avvenning

lege avvenning røykLegen min og jeg har laget en avtale. Vi skal på avvenning. Han skal avvennes sin kone. Jeg skal avvennes sigaretter. Vi må ta det pent. Kutting av avhengighetsskapende ting bør ikke gjøres brått. Det kan føre til abstinenser, tilbakefall og andre fæle ting. Det ønsker vi jo ikke. Jeg tror det blir verst for meg. Det er kanskje bare noe jeg tror. Jeg har vært avhengig av sigaretter like lenge som han har vært avhengig av sin kone. Jeg tror avhengigheten hans mest er praktisk. Han har ikke den fysiske avhengigheten. Heller ikke den psykiske. Slik som jeg. Han har den vanedannende avhengigheten. Det blir som å vaske hendene etter å ha vært på do, man gjør det hver gang, uten å tenke over det. Slik tror jeg det er. Vi skal starte avvenningen i dag. Hans kone vet ikke om det enda. Hun tror han skal på hyttetur med gutta. Hun pakker for ham. Det er like greit at hun ikke vet det. Hun får tidsnok vite det. Om vi klarer avvenninga.

21 responses to “Avvenning

  1. Jeg har blitt avvent både og. Lenge siden kona forsvant, men Marlboroene gikk opp i røyk i september i fjor…. Dere kommer nok i mål begge to!

  2. Avvenning er godt for både det ene og det andre 🙂
    Jeg har fulgt Martin og er avvent for den meste, med unntak av noen sprekker. 🙂

    Fin tekst Jenny, riktig en smågodtepose 🙂

  3. I går tygde jeg på armlenet på IKEA-sofaen litt utpå kvelden, abstinensene er verst første dagen og så andre uka. Jeg vurderte sågar å GÅ til døgnåpen bensinstasjon – til tross for at jeg har hjelp av kjemisk lobotomi nok en gang.

    Det er lettere å avvennes sin kone, enn sigaretter, hvis man først har bestemt seg for å kvitte seg med en vane.

  4. Jeg er redd det er slik Arthur. Jeg blir alltid skeptisk til disse menneskene som sier det er lett å slutte. De bare slutta, liksom. Jeg tror ikke det blir slik for meg. Jeg må jobbe for det, virkelig kjempe. Kanskje blir jeg deprimert av det. Det var lettere å slutte med min mann, det har jeg jo klart. Jeg fikk ikke lyst til å spise på sofaen av det, jeg fikk heller ingen abstinenser.

  5. Trøbbelet kommer når du faktisk liker sigarettene bedre enn du liker å få igjen luktesansen. Jeg sluttet en periode hver eneste mandag – fordi kos, fest, folk, moro i helgene er synonymt med sigaretter. Det er satans hardt å slutte hver mandag. Nå er jeg oppe i annenhver måned – de siste tre-fire månedene og det er tøft nok. Håper en dag å innse at det vil være lettere å bare la vær.

    Er det forskjell på å slutte med «min mann» og på å slutte med «mann»?

    Jeg er litt dobbel på den, når jeg tenker meg om. Det er en annen greie, fordi når jeg slutter med «min kvinne» så er det så mye annet som forsvinner også – rundtomkring – folk, nettverk, vaner.

    • Tror ikke jeg hadde orket sånn av/på slutting. Enten røyker jeg, eller ikke.

      Om det er forskjell på min og mann? Tja. Det var min mann jeg sluttet med, ikke mann eller menn.

      Mye kan forsvinne samtidig med partner, men forhåpentlig er det verdt det, om noe forsvinner. Det kan jo også dukke opp nye ting. Mennesker er tilpasningsdyktige

  6. «Har du røykt sigaretter i helgen?»

    Kona står med skulderen lent mot dørkarmen mellom gangen og stua. snurrer en pakke Marlboro Light sakte mellom fingrene.

    «Nei, eh, jo…»

    Hun åpner pakken, tar ut en sigarett, henter den lange lighteren de tenner peisen med fra stuebordet, tenner sigaretten og setter seg ved siden av ham i sofaen. Legger det ene beinet over det andre.

    «Røyker du?», spør han.

    «Har du hemmeligheter for meg?»

    «Hva mener du, hemmeligheter?»

    «Jeg har hemmeligheter for deg, har hatt det lenge, har du ikke merket det.» Hun blåser sigarettrøyken mot det hvitmalte taket.

    Han ser i parketten.

    «Er hun en av pasientene dine, hun rødhårede?»

    Han bøyer seg frem, famler med sigarettpakken og tenner en han òg. Synker bakover igjen.

    «Ja.»

    • Det er uetisk å surre med pasientene sine. Legen min er ikke fastlegen min eller noe slikt. Han er sjefen min.. Og nei, jeg er ikke sekretæren.. *S*

Legg igjen en kommentar

