Morgenidyll

morgenstund følelserJeg våknet langsomt denne kalde vintermorgenen. Ikke fordi jeg kjente på kulda i soverommet, men fordi noe var annerledes. Veldig annerledes. Det føltes ikke trygt å våkne. Jeg kunne føle det før jeg erindret det. Langsomt kom hukommelsen tilbake. Minnene kom i korte blink og som fragmenterte, løsrevne biter. Jeg følte varmen fra et annet menneske dampe mot meg. En mann. En som skulle ha vært et annet sted.

Jeg lå helt stille og hørte på pusten hans. Inn. ut. Sakte. Forførende. Innbydene. Pust med meg. Jeg kunne ikke røre meg. Kjente på angsten som startet i tærne og krøp langsomt oppover til den nådde hårrøttene. Jeg kjente skamrødmen brant seg sakte fast i kinnene og jeg ble varm i hele kroppen. Ikke den varmen jeg burde ha kjent. Ikke den varmen jeg ønsket å kjenne på.

Jeg var takknemmelig fordi soverromsgardinene mine var sorte og tette. Han kunne ikke se meg. Bare føle meg. Jeg ville ikke bli sett, annet enn når han lukket øynene når han ikke var her. Jeg ville at han skulle føle meg lenge etter han kom hjem. At kroppen hans skulle huske min i svake øyeblikk.

Pusten hans forandret seg. Den ble raskere, mer ujevn. Jeg forsto at han var i ferd med å våkne. Jeg lurte på hva følte når han kjente den ukjente kroppen min mot sin. Han som skulle hatt en kjent kropp inntil sin. Han som skulle ha pusta i takt. Hva han tenkte mens han sakte møtte morgenen. Han som skulle ha vært i en annen seng. I et annet soverom som ikke hadde sorte, tettvevde gardiner som skjulte rødmende kinn, forbudte følelser og søkende hender.

27 responses to “Morgenidyll

  1. Jeg vet jo hva jeg mener om saken med det virker som som jeg er i utakt med folkemeninga der. Innbiller meg at utroskap nærmest er både akseptert og normalt?
    Men Teksten din var jo litt passe angerfull og skambelagt den?

  2. Tror du det er akseptert å være utro? Jeg tror ikke utrosskap er veien til aksept hos andre. Det er kanskje spiselig om man legger en viss dose anger på bordet i etterkant?

  3. Siden det er såpass vanlig, utroskap, skilsmisse, tenker jeg at aksepten også er der? Men det er mulig at yngre garde går motsatt vei enn foreldreagenerasjonen og står for mer konservative holdninger?

    Vet ikke, jeg er ikke for eller aksepterer utroskap, velger man tosomheten så får en holde seg til den ene. Det gjelder uansett stadium i forholdet.

  4. Ja, det er vanlig med utroskap og skilsmisse i følge mange statistikker. Jeg tror likevel aksepten ikke er der, ellers ville kanskje ikke så mange ha blitt skilt? Utroskap kan være så mangt, ikke bare kjønnslig. De mest konservative menneskene jeg kjenner har vært utro, så jeg vet heller ikke om det handler om det. Man kan være mot utroskap, men likevel havne i en slik situasjon selv.

  5. Fint skrevet jenny. Du klarer å berøre den innvendige konflikten hennes. Utroskap? Aksept? Mot hvem? Av hva? Mennesket er irrasjonelt. Hva vi sier, hva vi gjør og hva vi tenker er ofte motstridende faktorer. Jeg er mot utroskap, men enda mer mot å ikke ha respekt for mennesker, det være seg partneren eller andre. Kanskje viktigere enn den fysiske handlingen er årsakssammenhengen før, hva fører til hva, hvem krenker hvem og når.

    En mann er kanskje nedsettende mot sin kone. Hysjer, avbryter, innskrenker, begrenser, devaluerer. Små hendelser som bygger seg opp over tid til å bli et mønster. Krenker hennes verdighet, viser ikke respekt, gjør henne slik at hun ikke kan bryte ut. Når hun så til slutt finner noe hos en annen mann, så er det hun som er utro. Er det feil av henne. Nei, mener jeg. Vi er komplekse vesener.

    En fin scene som du klarer å formidle uten moralisme og fordømmelse. Hører gjerne mer om hennes tanker og ønsker.

    • Tusen takk Andersen! Og du har rett i dine betraktinger. Vi vet ikke noe om andre, eller deres motiver. Krenkelser har mange fasetter og kan få uante følger. Kanskje jeg skriver mer om «henne».

      Alle går ut fra at det handler om utroskap, men må det handle om det?

        • Jeg synes det er både morsomt og oppklarende med tolkninger. Om folk oppfatter hva jeg forsøker å sende ut, om jeg lykkes i å formidle, eller om jeg formidler noe annet enn det jeg tror.

  6. Jenny
    Jeg liker tekstene dine, du er god til å lage aktuelle spørsmål i dine historier/beretninger.
    Vedr. utroskap. Foreks. i Norge er det ca. 50% ekteskap som ender i skilsmisse (trur eg). Da får jeg nærmest et nytt spørsmål…om 50% skilles, hvor mange % fortsetter ekteskapet på tross av utroskapet ? Hvor mange holder sammen av kjærlighet, hvor mange gjør det av praktiske grunner, osv.
    Der ser du Jenny, tekstene dine evner å skape spørsmål og nye tanker…regner med det er litt av hensikten, ja du setter i gang tankene. Thanks.
    🙂

    • Tusen takk Fauske! Om tekstene gjør det du sier, så får jeg frem det jeg ønsker å formidle og reflektere rundt. Det er jeg glad for.

  7. Folk er nok utro/går med på å være den som det blir begått utroskap med av så mange ulike årsaker. Jeg vil helst ikke høre noe om det hvis det foregår noe.

  8. Veldig fin tekst. Det bygger seg fint opp og forståelsen av hva som skjer er ikke umiddelbar.

    Passe balansegang det der.

    Som mange andre er jeg helt klart imot dette med utroskap, men det gjør ikke at det ikke kan beskrives på en fin måte.

  9. Et av. Laaang historie 😉 Det som kommer på bloggen er jo kun et lite utsnitt. Kanskje det er litt for uforståelig og kanskje skal jeg skrive en ny post om et annet beste minne. Jeg har jo heldigvis mange å ta av 😉

  10. Hvordan kan det ha seg at innlegget er skrevet på siden til Jenny, men signert Frode??
    Er Frode og Jenny en og samme person? Jeg bare spør.

  11. Hehe nei, vi er ikke samme person. Han er jo blond, det er ikke jeg. Det har seg slik at Frode har konvertet de gamle innleggene til den nye bloggen, og derfor er det signert Frode. Om du går inn i andre blogger og ser på gamle innlegg, feks hos Martin, så vil du oppdage det samme.

  12. Teksten blir for meg todelt: På den ene siden leser jeg utroskap, eller iallfall at en mann overnatter hos en annen mann (antakelig fordi Frode står som forfatter) og at de har vært fysisk nær hverandre.

    På den andre siden leser jeg en slags frykt for den mannen som ikke hører hjemme i rommet med de svarte gardinene. Hva vil skje når han våkner? Det ligger en ubehagelig usikkerhet i det usagte. Denne siste tolkningen kan den som bor i huset være en kvinne.

  13. Frode er bare teknisk ansvarlig her inne, og har flyttet innleggene fra gamlebloggen.

    Det usagte er noen ganger mer interessant enn det som blir sagt.

Legg igjen en kommentar

