Kaffelidenskap

iskaffe kaffe

Iskaffe

Jeg må ha kaffe, ellers blir jeg ganske grinete. Jeg tror vi trygt kan konkludere med at jeg er avhengig av kaffe.

Folks forhold til kaffe har endret seg mye de siste årene. Før var det fullt ut akseptert å drikke kaffe, men ikke for mye, og ikke i utide. Kaffenormen var en kopp om morgenen. En til formiddagsmaten. En etter middag, ja helst etter middagshvilen da. Og til kaker, selvfølgelig. Kaker ble kalt kaffemat. Å drikke kaffe utenfor disse tidspunktene eller hendelsene ble ikke sett blidt på. Om jeg dristet meg til å drikke kaffe ellers var jeg lat og enda verre ting.

Nå drikker folk kaffe hele tiden. Det hipt og kult. Man skal helst ikke vise seg ute på gata uten en kaffelatte i beger. Det er selve symbolet på at man er urban og et moderne menneske som beveger seg i et multikulturelt samfunn. «Kaffe er symbolet på kjærligheten. Man elsker den brun, blond og sort, men alltid – varm». Ukjent

Norge er visst det landet i verden det drikkes mest kaffe. Jeg skjønner det godt. Så fort jeg fikk smake på denne fortreffelige drikken i 14 års alderen var jeg solgt. Siden har jeg drukket mine fem kopper kaffe om dagen. Forskning viser at det ikke er så dumt. Her er noen gode grunner for å drikke kaffe:

Forskere har funnet indiaksjoner på at kaffe kan beskytte mot visse typer kreft. Også mot tykktarmkreft. Bekymringen er kaffefettet, men det det havner i filteret, om man filtrer kaffen da. Filterkaffe er sunnere enn espresso.

Et par kopper kaffe før trening virker ikke bare en smule oppkvikkende, de kan også redusere noe av ubehaget i muskler ved intens fysisk aktivitet. Det kan jo være en gavepakke til noen og enhver nå i disse nyttårstider.

Kaffe kan også også beskytte mot hjertesykdom.

Så er kaffe godt for kortidsminnet. Hurra! Kaffe kan også minske risikoen for å utvikle diabetes 2. Har man røykeben så kan man dope det med kaffe. Om man drikker for mye alkohol og står i fare for å få skrumplever, så beskytter kaffe. Drikker man mye kaffe er risikoen at man ser syner eller hører stemmer.

Det viktigste argumentet for en dame i min alder er likevel at det ser ut til at kaffe kan beskytte i forhold til å utvikle alzheimers.

Drikk din kaffe med god samvittighet. Det gjør jeg!

21 responses to “Kaffelidenskap

  1. Flott blogg!
    Og kaffe er godt, særlig den som er laget av proffe.

    Hvorfor har du code? Glemmer jo den og da blir det bare surr.

  2. Takk Sirena 😉

    Ja, kaffe fra proffe baristaer er ren lykke i flytende form.

    Jeg vet ikke hvorfor jeg har kode? Den dukket antagelig bare opp en dag. Jeg ser den ikke selv. Kan kommentere i egen blogg uten sånn kode, men jeg må skrive kode i feks Martin sin blogg.

  3. Mulig at vi kan spørre teknikere og fjerne dem?

    Jeg husker første koppen kjøpt fra skikkelig kaffebar, glemmer den aldri.
    Gamle jernbanestasjonen i Bergen for lenge siden..Ren lykke som du sier.

  4. Grunnen til at de har dukket opp er nok at det er vanskeligere å poste spamkommentarer, som det var en del av før. Det er bedre å taste inn fire siffre enn at bloggen flyter over av spamkommentarer. Synes i alle fall jeg da. Så jeg forsøker å ikke bry meg om det.

    Hmm, jeg husker faktisk ikke første koppen. Det må jeg tenke litt på ja. Morsomt at du husker din.

  5. Bra innlegg! Jeg er også en kaffedrikker!

    Vanligvis drikker jeg helst en dobbel espresso. Men nå som jeg er gravid drikker jeg caffe latte eller vanlig kaffe med melk. Jeg elsker kaffe. Men kaffen smaker litt annerledes når jeg er gravid. På kjøkkenet har jeg en Francis Francis espressomaskin med melkesteamer. Akkurat nå ble det allikevel en presskannekaffe med melk:-)

  6. Mammadamen: Kanskje lurt å endre noe på kaffedrikkemønstre sitt når man er gravid. Jeg vet ikke, for jeg har ikke barn, men ville kanskje ha endret noe om jeg skulle ha. Har ikke espressomaskin, men vurderer sterkt å skaffe en. Moccamaster er jeg avhengig av, til hjemmebruk.

  7. ****

    Mmmm ja, kaffe er symbol for Kjærligheten…
    Fantastisk Blogg, Jenny, og så fine små Nods !
    God Fredag til Deg med et smil fra meg !

    *

  8. ***

    Disse boksene med bilder, mente jeg
    de er så fine i størrelsen, fin estetikk
    Oui Jenny, fantastisk skal bli !

    *

  9. God helg, Jenny!

    PS Definitivt lurt å endre kaffemønster ved graviditet! En kopp, maks to, er nok. Men espresso skal vistnok være best. Av årsaker jeg dessverre ikke husker.

  10. Tilbaketråkk: Alt hva folk lurer på·

Legg igjen en kommentar

