Filosofiske tanker

filosofi tankerDette er den tiden på året hvor jeg blir ettertenksom, litt sentimental og drikker mye kaffe. Romjul. Snart nytt år. Jeg vasker og rydder leiligheten grunding. Kaster alt jeg ikke lenger vil ha. Jeg analyserer det gamle året, og lager meg mål for det nye året. Jeg har ikke nyttårsforsetter, men konkrete  mål. Slik har jeg holdt på siden jeg var tenåring. Det har gitt godt utbytte hittil.

Den slitsomme delen av det er den dype selvransakelsen, grublingen, og det faktum at jeg er den eneste som evaluerer. Det blir litt snevert. Faren er at jeg kan være for streng med meg selv, eller for snill med meg selv. Jeg vet ikke hva som er verst?

Jeg ønsker hele tiden å bli bedre. Et bedre menneske. En bedre kollega.  Et bedre familiemedlem. En bedre venn. En bedre verdensborger. En bedre blogger? Ikke nødvendigvis best, men bedre enn jeg var i fjor. Det måles kun mot meg selv.

Spesielt relasjonene betyr mye for meg. Man kan si jeg har relasjonsopprydning.  Hvilke relasjoner var gode for meg i året som gikk? Hvilke relasjoner ble destruktive? Er det noen relasjoner jeg savner? De relasjonene som oppleves som destruktive sjaltes bort. De gode bygger jeg videre på. De relasjonene jeg savner, forsøker jeg å skaffe meg.

Konklusjon: Tre relasjoner tas ikke med inn i det nye året. Slett. Delete. Good bye.

Kynisk?

Tenker du noen gang over relasjonene dine?

Tenker du over livet ditt? Hvilke retning du ønsker at det skal ta? Setter du deg mål? Eller er du blindpassasjer i ditt eget liv, og blir bare  med til neste stopp uten at du helt har oversikt over hvor det er?

Noen ganger kan det være helt ålrait å la seg føre med, ta ting som de kommer, la det som skjer, skje. Oppleve, sanse, la seg berøre av det man møter. Jeg gjør det i blant, noen ganger angrer jeg i etterkant, andre ganger er det bare fint.  Men de «store tingene» har jeg stålkontroll på.

Hva med deg? Har du noen nyttårs tanker eller grublerier?

2 responses to “Filosofiske tanker

Legg igjen en kommentar

