Bloggredigeringskurs

bloggredigering kursJeg synes det var en god ide å pynte bloggen. Jeg har derfor googlet litt i det siste for å se om jeg kunne utvikle mine wordpressferdigheter slik at jeg kunne få mest mulig ut av bloggen. Jeg fant Gratis bloggkurs. Interessant! Men jeg skjønner at jeg er novise. Plugins (innstikk) jeg ønsker meg er feks Toppliste over de som kommenterer mest. Det burde jo vekke konkurranseinnstinktet til folk?!

Det finnes visst nesten ingen grenser for plugin (innstikk) og noen må man visst bare ha. Jeg ønsker meg WP-spamfree! Da (tror jeg) at folk slipper å registrer seg for å kommentere (slik det er nå). Det tror jeg er en god ting.

Det et problem. Jeg skjønner ikke hvordan jeg får tak i disse plugin-greiene. Noen som kan gi meg en forklaring? Helst for dummies.

Undreverset har et kræsjkurs i wordpress. Der fant jeg mange fine tips. Jeg fant poll som jeg fikk veldig lyst på, men jeg skjønner ikke hvordan jeg får den???

Det jeg har skjønt, om du vil gjøre bloggen din mer personlig, er følgende:

Når man oppretter en blogg her så blir alle tildelt et tema. Twenty Ten 1.1 (det med bildet av trærne). Du kan bytte bilde. Om du ønsker et annet tema så må du gå til Kontrollpanelet i bloggen og velge Utseende. Der ligger de andre  temaene. Jeg har valgt Arras Theme. Hovedbloggen har tema Magazine Basic 2.6.8, tror jeg. Det er bare å rote rundt til du finnet et tema du liker, jeg tror ikke man kan slette noe eller ødelegge noe.

La oss si at du bytter tema, så må du gå til Widgeter (ligger også under Utseende). Der kan du dra widgeter ut til sidebarene slik at du selv bestemmer hva som skal være synlig i bloggen og i hvilken rekkefølge du ønsker at ting skal ligge. Her finnes det mange muligheter.

Bilder: Om du ønsker bilde i topplinja, slik som jeg har, så ligger det ofte under det tema-navnet du har valgt. Feks Arras Theme (som jeg har). Det finnes en knapp på venstresiden hvor tema-navnet står. Der finnes mulighet for å legge ut toppbilder, og en del andre muligheter.

Kommentarer: Om du ønsker at de eldste kommentarene skal ligge nederst, ikke øverst, som i en del blogger her, så gjør du følgende: Kontrollpanel. Velg Innstillinger, så Diskusjon. Når du leser nedover så kommer du til denne setningen. Kommentarer skal vises med de eldste kommentarene øverst på hver side. Hos deg står det antagelig nyeste, du skal velge eldste.

Om du ikke får linjeskift og feks fet skrift på kommentarene, så kan du gå inn og redigere kommentaren (ja, jeg vet det er tungvindt, men jeg er pirkete!, så jeg gjør det).

Det var mine tips. Har du noen? Da kan du dele dem her, mens du koser deg med en kopp kaffe.

10 responses to “Bloggredigeringskurs

  1. Jenny…flott..realt at du deler praktiske opplysninger..på en forståelig måte. Vil bli studert nærmere. Takker.
    🙂

  2. Takk. Så hyggelig 🙂

    Siden vi har egne blogger som er linket til forfatterloggen, så betyr det at vi administrer dem selv. Det hjelper lite å hyle og skrike på adminer når server er stabil, og vi har alle muligheter til å lage fin blogg selv. Vi kan gjøre alt selv, bortsett fra linkingen til forfatteroggen. Har jeg funnet ut, etter å ha holdt på noen timer. og har jeg ikke funnet ut alt, så tips tas i mot 😉

  3. Hei, Jenny.

    Takk for lenke.

    Som jeg skrev på mail så har jeg blogg på WordPress.com, og der fungerer ting litt annerledes enn i WordPress-blogger som er tilbudt av andre. Det er derfor poll-forklaringa mi ikke gir noen mening for din WP-blogg. Du har en annen versjon av WP, nemlig WordPress.org som kan lastes ned og kjøres av andre enn WordPress slik som Forfatterloggen har gjort. Jeg tipper du eller administrator for Forfatterloggen må legge til en plugin for at du skal få en tilsvarende poll-funksjon her på bloggen din. (Men det vet du jo nå. 😉 )

    Dessverre er jeg så godt som helt blank på WordPress.org-versjonen av WP, men bortsett fra at WP.org trenger plugin-er til å gjøre en del ting WP.com har innebygget så fungerer det meste likt.

  4. Se der var du ja. Alt fungerer som det skal i forhold til kommentarer nå.

    Tusen takk for oppklarende kommentar. Jeg forsøker å lære hvordan jeg skal få mest mulig ut av bloggen. Dette var et skritt på veien 😉

  5. På kontrollpanelet mitt står det, input your PollDaddy.com account details.

    ?????? Jeg har ikke noe polldaddy detaljer!

    Haha!

Legg igjen en kommentar

