Diagnose: Deprimert

Diagnose deprimert

Jeg har ikke vært her så lenge. Ok, jeg har surret rundt her inne siden i sommer, men så mistet jeg passordet mitt og fikk ikke skrevet noe eller kommentert før jeg plutselig husket det igjen i november.. (ja, jeg er litt surrete). Likevel var jeg her inne og leste og observerte. Nå er det desember og aktiviteten har tatt seg opp. Takket være hyping rundt julekalenderen. Kanskje bloggen er i en manisk fase?

Det jeg synes jeg har observert er at det er en del som ikke kommenterer andres innlegg særlig mye. (Jeg skjønner at jeg bommet på min singeltemablogg, men jeg skriver ikke bare om meg). Folk dumper innom og etterlater sitt eget innlegg, så fyker de avgårde igjen. Bump dump. Det virker ikke som noen ikke bryr seg særlig om kommentarer de selv får heller. Noen ganger virker det ikke som om noen bryr seg særlig i det hele tatt. (Bortsett fra noen veldig få, som er veldig flinke!) Ok, jeg føler at jeg blir oversett noen ganger. Ingen god følelse. Takk til de som har sett meg! Likevel, det handler ikke bare om meg.

Når er det man ikke bryr seg eller blir likegyldig? Jo, når man er nedstemt, likegyldig og selvsentrert. Bloggen virker i perioder ganske deprimert.

Det som bekymrer meg er det manglende engasjementet jeg synes jeg har observert her inne (før julekalenderen). I egen blogg, i andres blogger. Entusiasmen. De glødene diskusjonene. Skålingen over gode eller dårlige innlegg. «Vi», «oss», felleskapet. Følelsen av å høre til. Se, bli sett.

I en levende skrivestue burde det være mer engasjement, vilje, glød og skåling. Depresjonen er selvsagt. Den bør også være der. Men hele tiden? (Bortsett fra noen maniske perioder hvor det skrives på en julekalender eller andre skriveoppgaver).

Er det slik vi vil ha det? Eller vil vi ha en levende skrivestue?

Det er også en mulighet for at jeg ikke har forstått dette konseptet, og at dette stedet er et sted hvor poenget er å bli sett, ikke å se? Litt sånn forfattergreie? Men hva skjer hvis ingen ser?

en ting til jeg har lurt litt på. Er det tabu å skrive om samfunnsmessige ting her inne? Eller er stedet forbeholdt de med litterære ambisjoner. Gode dikt, mindre gode dikt, og fryktelig dårlige dikt, og sånt? Å skrive om for eksempel samfunnsmessige tema, er også å skrive.. Eller?

 

45 responses to “Diagnose: Deprimert

  1. Dette synes jeg var et riktig godt innlegg, og jeg er enig med deg på flere punkter. Jeg savner også det glødende engasjementet som var her da jeg kom hit til loggen for snart to år siden (tror jeg) …
    Det siste halve året har jeg glimtet med mitt fravær, men det skylles mest at jeg selv ikke hadde noe særlig å skrive, og var travelt i gang med det ene filmprosjektet etter det andre. Nå i november fant jeg ut at nok var nok… Jeg savnet FL og alle FL-erene og hele det lille fellesskapet som vi former her. Til tross for litt manglende skrivekløe så bestemte jeg meg for å være litt mer ”til stede” på loggen…
    Flere har nok det motsatte problemet å stri med: De har for mye de vil skrive, og mener dette er en god nok grunn til å la være å kommentere andres arbeid. Jeg synes dette er litt trist, men forstår det til en viss grad. Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal si og kommentere til alt mulig. Noen er kjempe flinke til å komme med lange og konstruktive tilbakemeldinger, og disse setter jeg like stor pris på hver eneste gang.
    Alle her inne ser ut som de vet et og annet om både lesing og skriving, og da skal det ikke være så vanskelig å fortelle hva du synes om en tekst, hva som var bra og hva som kunne blitt bedre. Det er slik vi vokser som skribenter. Men jeg vet av erfaring at et smilefjes eller et ”bra skrevet” er så uendelig mye mer enn ingen ting… 😉

  2. Takk for at du engasjerer deg Bente! Du skriver  at det var mer engasjement her når bloggen startet for to år siden. Kan det være som med forelskelse, den dabber av etter et par år om man ikke er flink til å gi den næring? Slutter å vise hverandre oppmerksomhet? Og man møter den trivielle og grå hverdagen? Tenker folk gjennom tekstene sine? I forhold til hva som kan engasjere? Eller legges det ut ukritisk alt mulig?

  3. JennyEt meget bra innlegg, med sannhet som har gjeldt i over et år. Stedet er smalt, ikke bredt og inviterende for «forskjellige» stemmer. Det er ikke uten grunn at «stemmene » kun lyder i et oppsamlingsrop i slutten av året. Vent å se, når 2011 kommer, blir det igjen meget stille.Enhver blogg får hva den sår. (gjelder oss alle).God relativ jul og et delvis fredelig nytt år ønskes.:)

  4. Der fikk hammeren spikeren rett i panna. For min egen del så henger laber aktivitet sammen med prioriteringer og andre prosjekter, og økende julekalenderaktivitet sammen med at det er et begrenset prosjekt med en definert sluttdato. Kanskje et lignende påskeprosjekt hadde motivert noen innlegg fra mine fingre? For det er jo gøy å være en del av et fellesskap, men når det er sagt, så går saker og ting i bølger, og det er sjelden at det å klage på andre får dem til å oppføre seg bedre. Og en «liker»-knapp hadde jo vært veldig grei å klikke på for oss som sneier innom, ser flotte innlegg og kommentarer, men som allerede er på vei ut etter en alt for kort «røykepause», som jo dette er for undertegnede.

  5. JennyEt godt spørsmål du stiller.Jeg vet ikke helt, jeg lurer selv. Det har vel hersket en tro på at FL kun har vært til kun for dikt og skrivekonkurranser. Det har vært etterspurt om FL har plass til flere typer «skrivetyper», hvilket stedet har. Den biten er kanskje ikke blitt fremhevet nok ?…ergo blir det en begrensning. Håpet er nettopp at «bredden»» kan økes, det trengs på mange måter. Så er spørsmålet, hvordan skal vi få til det ? Klargjøre bredden som stedet inviterer til ? Samtidig er det jo opplagt at tid og mulighet, etc, er varierende for oss alle, frivilligheten er jo nøkkelen for at alle skal bidra og trives. Kanskje svaret er at enhver av oss får bidra når vi har anledning, i løpet av hele året. Fl er et godt værested, det gjelder at vi forsøker å bevare det på årsbasis. Tror vi får det til, om vi løfter det opp i fellesskap.Hmm, kanskje vi må vise litt mot (hvilket jeg opplever du gjør via din skriving) og dele med innlegg som gjeren skiller seg ut fra det vanlige?  Når FL ble opprettet var tanken at det skulle være preget preget av variasjon. (kanskje vi bare må «hive» oss på) ?:)jan-otto

  6. Ken har absolutt et poeng. Det behøves vel ikke legges igjen en vitenskapelig avandling, analyse av tekst osv. En hyggelig bemerkning, eller «har lest, etc». vil være hyggelig nok det. Er det tekster, temaer etc. man ønsker å være ekstra med på, debatt, osv. så kan man jo bare hive seg på. Fl skal da både ha plass til grundige tenkepauser, samt den lille kaffekoppen i en travel hverdag. Nettopp det er vel både nøkkel og tanke med FL. Et møtested for alle typer mennesker, med skriving som det underliggende bakteppet. (kommunikasjon kan være så meget, ja selv uten mange ord).

  7. Det finnes vel ingen begrensning på hva man kan skrive om her? Tror aldri noen noensinne har blitt bølla for å ha ramla utenfor litteraturkategorier. Så kjør debatt.Jeg elsker jennys blogg, btw – mmmm kaffe! Vi burde snart ha kåring av beste underblogg, innhold & utseendemessig… 🙂

  8. FrodeNettopp, det er åpent for variasjon her. Det kommer jo frem av menyen under skrivekategorier. Vel, en ting er invitasjonen, men vi «brukere» må da benytte oss av muligheten. Det er jo den genuine «folkeligheten» som er noe av stjernen med FL.Bølling?? Hø hø, den avdelingen er det jeg som bestyrer…heldigvis har jeg Ellen som på en ekte  vis kvinnes vis, vet å holde meg i ørene. Kudos for det forresten, håper hun ser i meg med nåde.(også i fremtiden).Konkurranser er jeg en recer på, den eneste som litt bedre,er meg selv.Vel, det er ikke uten grunn jeg blir kalt for lynlimet.

  9. Ja, kåring av beste underblogg synes jeg er en god ide! Beklager at jeg sier det, men det er en del triste underblogger, dvs, folk har ikke gjort noe med dem. Det finnes mange muligheter for å «pynte» bloggene. Hvorfor ikke sette sitt personlige særpreg på dem? Det er også andre kåringer / kunkurranser vi kan kjøre. Feks måndenes innlegg. Beste diskusjon osv. Kanskje konkurranser / kåringer kan gi litt mer jevn aktivitet og skape litt engasjement? Da må vi ha premier. Jeg kan donere en bok eller to. Kanskje flere kan?

  10. Og premie til månedens mest kommentert 😉 Vi kunne jo også hatt noen sånne sexy forfatter / bloggere kåringer også da. Heheee… *mimre* Uff!

  11. Jeg er her en del, men jeg får ikke til å skrive noe fornuftig. Verken innlegg eller kommentarer. Holder Jan-Otto litt i ørene, så han ikke skal gå helt amok, men ellers er jeg mest i bakgrunnen. Ikke helt likt meg, jeg har i grunnen vært i overkant aktiv her. Men i perioder som nå trives jeg best med å gå i ett med tapetet.

  12. Frida…Gode forslag du kommer med. Lurer litt på det med «å pynte opp bloggen sin». Jeg er egentlig på kuleramme stadiet (kulemagen min er forresten verdt en premie i tungvektklassen). Men altså, jeg ser jo at mange har skikkelige fine blogger….så lurer jeg på, hvordan i all verden klarer de å få det til ? Er det noen grei forklaring på det, kan man bare prøve seg frem, uten at man evt. forkludrer, i verste fall fjerner/sletter det enkle man har ??Når jeg kikker på «verktøy, innstillinger osv»….er jeg like forvirret som en rusisk vodka pilot…he he….okei..norsk vodka pilot da.Det kunne jo vært (lat manns tale, men ok), kanskje en forretningside for noen av de flinke, nettopp å kunne hjelpe til med oppgraderering(er) hos trengende, mot en rimelig grei betaling ? Hadde jeg hatt peiling, ville jeg startet opp med en gang. Hvilket jeg selvfølgelig ikke kan, grunnet manglende kunnskap…..He he, husker den tiden med de kåringene, det var da artige innslag. Om jeg ikke husker feil, vant jeg vel rubbel og bit, vakker som jeg er, men husker jeg feil, forbigå det i stillhet.Hmm, skulle jeg stilt opp nå, måtte det bli i klassen: «overmoden nedfallsfrukt». Før drev jeg med bodybuilding…nå ser jeg ut som en velfødd Buddha figur…:)—-Hmm, seriøst, jeg tror noen litt fantasifulle innslag kunne gjort seg.

  13. Vi er flere som driver med Buddha-building, Jan-Otto 😉 Ang. pynting av blogger, så er det vel vanskelig å gjøre noe som er ravende galt. Tenker det er best å bare prøve seg fram.

  14. Ellen….he, he…tro det eller ikke, jeg setter pris på din væremåte, du er jo sakelig, mye rett har du….samt glimt i øyet. Vi godt «voksne» menn, liker kvinner som vet å si i fra. Grunnen til vi støyer, er jo at vi skriker etter oppmerksomhet fra våre gode bloggjenter. Nytter ikke sjarmen, så hyler vi som små trassige unger….sjekketriks de lux…….Det du nevner med aktivitet, eller manglende. Alvorlig talt, du har da jammen vært en av bærebjelkene på FL….Jeg snakker om over lang tid, helt siden FL ble startet. Slik sett og med rimelighet….må man ha lov til å ta litt pause, eller sette ned tempoet av og til ? Man kan bli sliten, samt livet har mange gjøremål og plikter. Jeg mener oppriktig at du er en skikkelig gulljente. (I mean it)….  🙂  jan-otto

  15. EllenVanskelig å gjøre noe som er galt ?? Ikke for denne mannen, jeg er en ekspert i alt som er galt…rett og slett et naturtalent av verste klasse. 🙂

  16. Ellen… Det er en enkel regel i livet….man bør både gi ros,eller korrigeringer med et godt og ærlig motiv. Den som er mottager….merker som oftest hva som ligger til grunn….Dessuten, de gangene vi evt. snubler i ord…skjønner man det også….ordner opp, og går videre fremover i livet sammen. Enkel og sunn husmannskost….Klem til deg…  🙂  jan-otto

  17. Jeg vet ikke 100% hvordan alle blogginnleggene og kommentarene er her, mulig fordi jeg ikke rekker å lese alt, men jeg kan vel være såpass ærlig å si at en del ikke har noe litterær verdi for meg (Julekalenderen og Fauske unntatt).  Da blir det kanskje så som så med kommenteringen også.Tror også at man bør ta innover seg at det unike man tror man har, kanskje ikke er spesielt unikt og at man i så henseende konkurrerer med mange mange andre.Kanskje er spørsmålet om man vil ha tilbakemeldinger slik man degger et lite barn, eller tilbakemelding fordi man faktisk skrev noe virkelig bra?For egen del, kanskje en bra miks. Det er viktig å motivere og å bli motivert, men ikke utelukkende degging bare fordi man har publisert noe. Da blir et rop etter kommentarer ren og skjær sutring. Og sutring er virkelig deprimerende.

  18. ArveJeg elsker den fornuftige galskapen din. He he, om jeg får lov, om ikke tar jeg meg lov…jeg sa til deg en gang, at det å snakke med deg har en bedre virkning ennvalium….ja, slik er det.Utover barneproduksjon, vakker kone, krevende leddrjobb med ansatte, samt en ferie som venter?? Thailand….yeah yeah…, husk at du er elsket her hjemme på FL, vi krever at du kommer tilbakeGod ferie kjære Arve, hils kone og barn…si takk for at de låner deg bort til FL innimellom. Står respekt av slikt, you know:)

  19. Jeg skjønner ikke de leifene, det må dere få fikset opp i. Jeg nekter å kose meg med trøsteøl.Vel, vi kan sikkert få til en deal.

  20. Tusen takk for kommentarer!
    Oj oj oj! Det var ikke min mening å «kreve» kommentarer eller «sutre», egentlig. Jeg er helt enig i at alle ikke kan like alt, og at vi ikke skal degge for hverandre. Eller at alle skal lese alt.

    Det er en forskjell på å gjøre det, å engasjere seg i noe. Alt etter tid, kapasitet og lyst, selvfølgelig. Det er jo vanlige at bloggere (i bloggverdenen der ute) besøker hverandre og gir tilbakemeldingen, diskuterer osv. Om ingen hadde gjort det, er min hypotese at veldig mange hadde sluttet å blogge.

    Det som tiltaler meg med blogging er jo nettopp at det blir interaktivt og levende. Og det er et jeg «maser» om. Det jeg ønsker. Noen kommer med løsningsforslag til hvordan skape aktivitet, og det synes jeg er bra! Å se muligheter og løsninger er en vei til å skape liv, interesse og iver. Flere forslag?  

  21. Bare det at du tørr spørre Jenny og at du viser at du vil noe er på Loggen, fortjener en Buddhafigur ala Jan -Otto;-) Det har vært lite med samfunnsdiskusjoner her inne og folk farer dessuten ganske varsom frem. Rene hvilehjemmet for en som ofte havner midt i sirkusmanesjen uten noe spesielt å vise til. (Kan ikke stå på hodet en gang) Fritt frem for både kåringer og debatter!!

  22. Tusen takk Sny!

    Men tørre å spørre? Får meg til å tenke at det er tabu? Men det er det ikke? Ja, jeg  vil noe. Jeg vil være medlem av et levende bloggsamfunn.

    Kanskje er det vanskelig å få til om det nesten bare postes (litterære) tekster. Slike tekster vil på et slikt sted variere veldig i kvalitet, i tillegg er de høyt subjektive. Om man ikke føler man har kompetanse på å kommentere på litterær kvalitet, så lar kanskje folk være? Om det er rom for alle type blogginnlegg, også bloggtekster til ettertanke og diskusjon, så kanskje det blir mer debatt. Kåringer høres morsomt ut! Jeg er med!

  23. Hei Jenny… Flott at bloggen din kom opp igjen… Jeg kjenner FL meget godt, har vært her siden den ble opprettet. Den har nok vært mest konsentrert om litteratur, dikt, skrivekonkurranser i novelleform, utdrag av romaner, presentasjoner, anmeldelser av forfatteres bøker. Alt dette naturlig nok, da FL i bunnklang er en litterær blogg.
    Men, det berømte spørsmålet ???, er det alt som skal kunne få være her?? Dette har vært på tapetet mange ganger…så fortsetter det slik det er…selv om menyen øverst på førstesiden til FL innbyr til en mye større variasjon av temaer. Det er mye som kan være litterært, det er mye som man kan skrive om…av og til hender det at noen av oss»løsner på snippen», og slipper oss løs med både samfunnmessige ting, samt skjemt og tøys også. For at en fellesblogg skal fungere, for flest mulig, er det best om vi har..nettopp variasjoner med blandinger. Tror folka her inne, samt de som evt. kommer etterhvert, ikke går helt av skaftet for det. (bortsett fra meg da, men da kommer Ellen og forteller meg noen sannhetsord med kjærlighet i kommentarene, ho ho, ok. litt smil og med godlatter).

    Personlig tror jeg at det dreier seg om de som bruker bloggen, om de tør og vil delta med forskjellige typer skriveinnlegg.Det er bare å hive seg på, være modig, slik som du er, som reiser spørsmål om akkurat dette temaet. (by the sjekketriks, jeg har lest dine innlegg og liker de, men ikke kommentert…på den fronten kommer jeg sterkere tilbake).
    Hmm, jeg liker stilen din, åpen og kommunikasjonsvennlig.
    🙂
    jan-otto….

    NB. Jeg tror min oppfatning av hvordan FL ønskes å være, stemmer med intensjonen til FLs ledelse….om ikke, er det bare å korrigere min ytring.

  24. Du har helt klart tatt oss på kornet her Jenny 🙂 Men jeg er vel egentlig av den typen som gjerne vil formidle og ikke nødvendigvis har tanken om å bli sett. Det er ikke så mye meg jeg er ute etter å vise frem, men tankene i det jeg skriver. ***

    Må innrømme at jeg er blant de som har vært manglende tilstede. Men det har sin årsak i noe som er utenfor min kontroll, selv om det er jeg som må ta kontroll. Ref et tidligere innlegg som ikke handler om jul… ***

    Men jeg elsker bloggen og menneskene som er her. At dere er her betyr en god del, selv om det har vært litt stille i en lang periode. Det er jo slik livet er som du også påpeker. Livet går litt opp og litt ned. ***

    Nå i jula koser jeg meg med å formidle noe som er litt av min jul. Den er nok ganske fremmed for de fleste her og derfor er det litt gøy å vise det frem. ***

    Etter jul vil jeg nok igjen gå inn i et må-få-kontroll-på-situasjonen-modus. Jeg jobber meg frem cm for cm og begynner endelig å se små resultater av arbeidet. Men dæven det tar tid! Men en dag vil jeg nok være mer tilstede. Håper at FL fortsetter å leve imens og at den er her når jeg er mye sterkere tilbake. Men jeg dropper innom sånn dann og vann….

  25. Hmmm…. men hvordan har du fått til linjeskift på kommentarfeltene? Og hvordan har du greid å snu listen med kommentarer? Hos deg er den siste nederst, men hos de andre er den øverst. Jeg liker det slik du har det men aner ikke hvordan jeg skal fikse det. Hva har du gjort?

  26. Takk for kommentarer Brutus! 😉

    Kommentarer: Kontrollpanel. Velg Innstillinger, så Diskusjon. Når du leser nedover så kommer du til denne setningen. Kommentarer skal vises med de eldste kommentarene øverst på hver side. Hos deg står det antagelig nyeste, du skal velge eldste.

    Jeg går inn og redigerer kommentarene mine etter jeg har postet dem. Da får jeg linjeskift, fet skrift osv.

  27. Endelig fant jeg det ut Jenny 🙂 Nå skal nyeste være sist.

    Men det med linjeskift kom helt av seg selv hos deg. Du har nok gjort noe lurt uten å være klar over det 😆

  28. Jenny…
    Den siste kommentaren din er bare helt konge. Premieoneliner: «Ja, jeg tror jeg har gjort flere lure ting, uten at jeg nødvendigvis har skjønt hva jeg har gjort»…. Helt nydelig…..

    Den adopterer jeg som et personlig ordspråk..om jeg får lov ?…

    🙂
    jan-otto

  29. Heisann!
    Jeg syns, og det er hva jeg syns, og det er at noenganger føler jeg det stilles for store krav for å legge ut noe her, jeg blir litt engstelig for andres kommentarer, det er hva jeg ærlig mener. Syns man bør få lov til å skrive hva man vil jeg uansett, spes om samfunn og ml.menneskelige ting, det er like viktig som å skrive fantasiske historier. Føler også at det er bittelitt klikkete her, men det er bare hva jeg føler, sannheten trenger ikke være i nærheten en gang:) Jeg liker meg her, men syns det er såå mange flinke folk at jeg føler meg litt underlegen, men vet du hva jeg sier da: Pytt sann!

  30. Jan Otto: Bare adopter i vei du 😉

    Connie: Jeg forstår ikke, tror jeg?

    Tuttifrutti: Jeg synes alle skal få skrive hva de vil jeg også. Skrive er å skrive. Enkelt og greit. En kommentar er bare en mening, og heldigvis har vi ulike meninger. Synes du skal fortsette å si pyttsan jeg.

  31. Jenny….
    Thanks, da legger jeg den inn i samlingen,samt gjengir «Jenny» som opphavskvinne.

    Tutti…
    Have no fear….Det er nok ikke så mye klikementalitet, mest at det er noen travere som går igjen, mer regelmessig enn de andre.Regelmessighet øker kontaktflaten. Du nevner det med «god nok»…hvem er ikke gode nok, bortsett fra i egen vurdering ? De fleste har vel de tankene av og til…er jeg god nok ? Svaret er, det må man selv bestemme. Sjøl har ofte hatt de tankene, tidvis har jeg de fremdeles, så tenker jeg..hallo, jeg er god nok. Skal jeg sammenligne meg med noen..er det kun en jeg sammenligner meg med..meg selv….det holder lenge det. Det blir ofte tatt opp her, hva som kan skrives, det står jo under menyen over, at de mest forskjellige temaer gjelder, alt fra lette ting, til vanskelige ting. Noe som er viktig for å ha en levende blogg er at man deler åpent, fritt og gjerne uanstrengt..litt senkede skuldre, tenke mest på hva man har lyst til å si, så rett og slett skrive det.
    Foreksempel leser jeg deg alltid, fordi du skriver om ting jeg liker, har tanker som gir både glede og inspirasjon. Du har en befriende åpen og ærlig måte å være på, det ser jeg også på kommenteringen din.Du er en god bidragsyter på FL…så Tutti, come on, fortsett å dele…del dine forskjellinge skriveting og tanker,deal ?…Ønsker deg en god jul tutti….
    🙂
    jan-otto

  32. Hva skuer mine vakre brune øyne…jo, Connie er innom her…Connie gode venn, hyggelig å se deg igjen…kommentaren din over, var det stikkord, eller et kortdikt ? Uansett, hyggelig å se deg…håper du joiner litt mer etterhvert. Ønsker deg og Bernt en skikkelig god jul.
    Klem
    🙂
    jan-otto

  33. Jenny: Sorry at jeg fattet meg i korthet… Klart du ikke forstår.
    Min kommentar var egentlig kun en vennskapelig ordklem til gode venn Jan-Otto
    fordi han har føyd til enda et nytt norsk ord  —
    «premieonliner» mens jeg selv har vært i «bloggdvale»

    Jan-Otto: du har rett — det var stikkord (i latskapens «bloggdvale»)
    Varm & god juleklem til deg! ❤ Gemalen hilser tilbake! 🙂

Legg igjen en kommentar

